HJEMMEKONTOR: Ikke alle har et skrivebord å sitte ved, men hvordan skal egentlig reglene for hjemmekontor være? Foto: Bjørn Eirik Loftås
HJEMMEKONTOR: Ikke alle har et skrivebord å sitte ved, men hvordan skal egentlig reglene for hjemmekontor være? Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Corona og hjemmekontor

Vurderer å endre reglene for hjemmekontor

Dagens lovverk stiller ikke de samme kravene til hjemmekontoret som når du møter opp på jobb. Dagens situasjon med ekstra mange på hjemmekontor kan derimot føre til regelendringer.

Publisert
Sist oppdatert

Fortsatt er mange norske arbeidstakere i full jobb fra hjemmekontor, og torsdag forrige uke kom nok en oppfordring fra myndighetene om bruk av hjemmekontor og om å unngå kollektivtransport hvis mulig.

Nå jobbes det dessuten med å avklare om reglene ved bruk av hjemmekontor, bør endres. I den forbindelse sier arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen til Dinside at dagens regelverk trolig er modent for revisjon.

Hvilke regler skal gjelde på hjemmekontor?

I skrivende stund pågår det ifølge departementet et møte mellom partene i arbeidslivet og arbeids- og sosialdepartementet. Også Arbeidstilsynet skriver på sine nettsider at departementet har satt i gang et arbeid med å se nærmere på regelverket knyttet til hjemmearbeid og eventuelle behov for endringer eller presiseringer.

- Langt flere enn vanlig jobber hjemmefra på grunn av coronapandemien. Det har aktualisert flere spørsmål knyttet til hvilke regler som gjelder når man jobber på hjemmekontor. Dagens regelverk knyttet til arbeid hjemmefra ble fastsatt i 2002, og er trolig modent for oppdatering, sier arbeids- og sosialminister Røe Isaksen til Dinside.

Møte i dag

- Vi har satt i gang et arbeid for å se på om reglene knyttet til hjemmekontor bør endres, og departementet har invitert partene i arbeidslivet til et møte om nettopp dette på mandag. Erfaringene som store deler av befolkningen har med hjemmekontor er verdifulle i arbeidet videre.

På spørsmål om hvilke endringer det kan bli snakk om, og når disse kan komme på plass, er svaret noe uklart.

- Eventuelle endringer vil skje i god dialog med partene i arbeidslivet og med utgangspunkt i innspill fra dem. Trepartsdialogen er ekstra viktig i endringer som bokstavelig treffer helt inn på den enkeltes kjøkkenbord. Det organiserte arbeidslivet vil gi oss verdifull innsikt, sier Røe Isaksen.

- Når og om eventuelle endringer vil innføres må vi komme tilbake til, legger han til.

DE SER DEG: Det deles mange videoklipp av folk på hjemmekontor hvor videokonferansen har tatt en uheldig vending. Her er noen tips for å unngå slike tabber. Video: Per Ervland Vis mer

Dette skal arbeidsgiver sørge for

Ifølge Arbeidstilsynet skal arbeidsgiver etter dagens regelverk blant annet sørge for å sikre at arbeidstakers sikkerhet, helse og velferd ivaretas, og så langt det er praktisk mulig forsikre seg om at arbeidsforholdene på hjemmearbeidsplassen er fullt forsvarlige. Dette gjelder blant annet at arbeidsstedet, arbeidsutstyret og innemiljøet ikke fører til uheldige fysiske belastninger.

Samtidig er det deler av arbeidsmiljøloven som ikke gjelder ved hjemmearbeid, nærmere bestemt kapittel 2, kapittel 3 med unntak av § 3-1, og kapittel 4.

Arbeidstilsynet gir følgende råd til arbeidsgivere der abreidstakerne har utstrakt bruk av hjemmekontor:

  • Hold kontakt med arbeidstakerne og snakk med dem jevnlig. Spør hva de trenger i arbeidshverdagen.
  • Finn og avtal digitale løsninger som lar arbeidstakerne holde god kontakt med hverandre.
  • Innfør eller bruk både formelle og uformelle digitale møteplasser.
  • Sørg for at de har en ergonomisk best mulig arbeidsplass, med for eksempel regulerbar arbeidsstol, god belysning og stor nok og regulerbar dataskjerm. I de tilfeller den enkelte arbeidsplass kanskje ikke er optimalt tilpasset, kan organisatoriske tiltak være med på å avhjelpe situasjonen, for eksempel variasjon i arbeidsstilling, tiltak for fysisk aktivitet, hyppigere pauser og lignende.
  • Oppfordre de ansatte til å ta pauser og til å variere arbeidsstillingen, for eksempel ved å variere bruk av arbeidsbord og stoler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer