SKAL SAMARBEIDE: Vipps, BankAxept og BankID slår seg sammen, etter alt å dømme fra 1. august 2018.
SKAL SAMARBEIDE: Vipps, BankAxept og BankID slår seg sammen, etter alt å dømme fra 1. august 2018.Vis mer

Vipps, BankAxept og BankID:

Vipps, BankAxept og BankID slås sammen

Norske banker vil i samarbeid skape enda bedre kundeopplevelser og stå sterkere i konkurransen mot de globale teknologigigantene.

Gjennom å slå sammen Vipps, BankAxept og BankID Norge er målet å skape enda bedre kundeopplevelser og stå sterkere i konkurransen mot de globale teknologigigantene, skriver de i en pressemelding. Det nye selskapet skal etter planen være i drift fra 1. august 2018.

- Ambisjonen er å slå oss sammen enda tidligere enn dette, men det avhenger av godkjenning fra norske myndigheter og tilsyn, sier Jan Bjerved, daglig leder for BankID Norge til Dinside.

Samarbeid gir økte muligheter

Med et nytt felleseid foretak mener de tre selskapene å kunne oppnå økt kostnadseffektivitet, innovasjon og bedre tjenester for handelen og forbrukermarkedet.

Det nye selskapet vil ha 108 ansatte med base i Oslo. Selskapene som står bak, har i dag hånd om hver sin del av betalingstransaksjonen.

- Vi vil slå sammen selskapene som i dag har hånd om hver sin del av betalingstransaksjonen og skape økt brukervennlighet og sterkere innovasjonskraft. I fellesskap blir vi i stand til å utvikle enda enklere, tryggere og mer kostnadseffektive løsninger – til glede for så vel butikkene som kundene, sier styreleder i Vipps og konsernsjef i DNB Rune Bjerke.

Jan Bjerved i BankID forteller at de ønsker å bevare de tre sterke merkevarene, og at det frem til en sammenslåing er «business as usual» som gjelder. Men de ser for seg mange spennende produkter som kan komme ut av dette samarbeidet, ikke minst fordi de tre selskapene komplementerer hverandre.

- I dagens digitale marked er enhver digital tjeneste avhengig av god sikkerhet og ID-håndtering. Gjennom denne konstellasjonen kan produktene bli bedre, samtidig som vi får tjenester raskere ut i markedet, sier Bjerved, som tror deres kjernekompetanse, nemlig sikre digitale identiteter, vil spille en viktig rolle.

Vil kjempe mot globale aktører

- Betalingsmarkedet er i radikal omveltning med endringer i brukeratferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår. Globale aktører er allerede tungt til stede i det norske betalingsmarkedet, og de store teknologigigantene sitter med fingeren på knappen for å sikre seg en del av nordmenns betalinger. Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene, sier Rune Garborg, Vippssjef.

Styreleder i Vipps, Rune Bjerke, uttalte og på fredagens pressekonferanse at de norske tjenestene skal kunne satse internasjonalt, skriver e24.