Vinnerlykke med musa

Internett flommer over av konkurranser. Vi viser deg hvor du kan vinne mer enn knapper og glansbilder.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Nettstedene/bedrifter bruker konkurranser for å øke trafikken, få flere medlemmer og profilere produktene sine.

Tegning: Anne Angelshaug.
Tegning: Anne Angelshaug. Vis mer

I Norge har vi strenge regler for konkurranse i markedsføringsøyemed.

Hjernetrim

Markedsføringsloven krever noe mer enn at deltakerne kun legger igjen navn og e-post-adresse for å være med i en trekning. Lovlige konkurranser og lotterier må inneholde "oppgaveløsninger eller andre prestasjoner fra lesernes side".

Nordmenn må bruke hjernen for å vinne noe. Mange omgår dette ved å bruke svært enkle spørsmål i konkurransene. Ingen kan hindre deg i å delta i en konkurranse på et utenlandsk nettsted - uten krav om hjernetrim.

Konkurransesider på nettet har dessverre ofte kort levetid. Sjansen for å vinne noe på norske sider er naturlig nok større enn utenlandske nettsteder. Vinner du ikke, kan du i hvert fall ha det morsomt underveis.

Klikk på linkene øverst til høyre i artikkelen for å finne nettsider med konkurranser.