Vinmonopolet har mest fornøyde kunder

Samtidig sliter TV-og bredbåndsselskapene kraftig med å gjøre kundene fornøyd, viser Norsk Kundebarometer for 2020.

MISFORNØYDE KUNDER: En god Get-boks er tydeligvis ikke nok til å gjøre Gets bredbåndskunder fornøyde, viser resultatene fra Norsk Kundebarometer. Foto: MArtin Kynningsrud Sørbu
MISFORNØYDE KUNDER: En god Get-boks er tydeligvis ikke nok til å gjøre Gets bredbåndskunder fornøyde, viser resultatene fra Norsk Kundebarometer. Foto: MArtin Kynningsrud Sørbu Vis mer

Norges mest fornøyde kunder tilhører Vinmonopolet, viser årets kundebarometer.

Med 85 poeng har de Norges mest fornøyde kunder, foran OneCall (83,6), Finn.no (83,2), Toyota (82,6), Sbanken (82) og BMW (81,2).

‒ Jeg håper andre bransjer som sliter med lavere kundetilfredshet kan dra lærdom av hva Vinmonopolet har klart å få til. Det er på ingen måte en selvfølge at en monopolbedrift skal klare det kunststykke å bli kundenes favoritt, sier Pål Rasmus Silseth, prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved Handelshøyskolen BI.

Bransjen som ikke klarer det samme som Vinmonopolet, er TV- og bredbåndsleverandørene.

Slik måles kundetilfredsheten

Ifølge BI omfatter Norsk Kundebarometer i år tilsammen 153 virksomheter fra rundt 30 bransjer, der mer enn 6300 forbrukere har fortalt hvor fornøyde de er med bedriftene de kjøper varer og tjenester fra.

Dette måles på en skala fra 0 til 100, der 0 er dårligst og 100 er best. Bedrifter som får mindre enn 60 kundetilfredshetspoeng, har klart misfornøyde kunder. Bedrifter som oppnår mer enn 80 kundetilfredshetspoeng, lykkes med å begeistre kundene sine, skriver BI.

Mens Vinmonopolet altså får 85 poeng, får Joker bunnplasseringen med 58,8 poeng, rett foran Get (TV) og Get (Bredbånd) med henholdsvis 59,8 og 60,5 poeng.

- Vi er ikke fornøyd med disse resultatene, og vår ambisjon er at Get skal ligge mye høyere på Norsk Kundebarometer fremover. Vi jobber kontinuerlig med å skape de beste opplevelsene for kundene våre, og det arbeidet fortsetter med full styrke, sier Daniel Barhom, informasjonssjef i Telia til Dinside, som samtidig er svært fornøyde med andreplassen til OneCall, som er en del av Telia Norge, og at Telia klatrer oppover på listen sammenlignet med tidligere år.

TV- og bredbåndsbransjen sliter

Jevnt over kan ikke TV- og bredbåndsbransjen skryte av å ha fornøyde kunder. Derimot er mange av aktørene langt nede på lista.

Altibox (bredbånd) ligger høyest med sin 67. plass totalt sett, mens vi blant annet finner Telenor på 143. og 147. plass for henholdsvis bredbånd og TV.

Tesla klatrer

Tesla, som ikke når opp blant bilprodusentene på toppen av lista, klatrer opp til en 16. plass, etter å ha kommet på 51. plass i fjorårets rangering.

Tesla er den virksomheten som har størst økning i kundetilfredsheten siden i fjor. Dette gir dem en femteplass blant bilforhandlerne, der Mitsubishi kommer dårligst ut, etter Volkswagen.

- Tesla er blant bedriftene med størst økning i undersøkelsen, og det eneste bilmerket målt i undersøkelsen som har en økning i kundetilfredshet, sier Even Sandvold Roland i Tesla Norge.

Han sier videre at de har gjennomført en rekke grep for å forbedre seg i løpet av de siste årene, og sikre seg fornøyde kunder.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!