STRØM OG BENSIN: Med ladbare hybrider, for eksempel fra Volvo, kan man både lade batteriet og fylle tanken. Men mange mener avgiftsfordelene de nyter i dag ikke står i forhold til hvor mye CO2 de faktisk slipper ut. Foto: Volvo
STRØM OG BENSIN: Med ladbare hybrider, for eksempel fra Volvo, kan man både lade batteriet og fylle tanken. Men mange mener avgiftsfordelene de nyter i dag ikke står i forhold til hvor mye CO2 de faktisk slipper ut. Foto: VolvoVis mer

Hva mener politikerne om avgiftene på ladbare hybrider?

Vil justere avgiften etter rekkevidden

Arbeiderpartiet vil at lengre rekkevidde skal lønne seg, mens FrP jubler over at hybridsalget har «tatt av».

I dag kan du kjøpe en ladbar hybridbil, kjøre den som en vanlig bensinbil og likevel få kraftig reduksjon i avgiftene.

Avgiftene på ladbare hybrider, altså biler som både kan lades med strøm eller fylles med bensin, har fått mye kritikk.

Dinside har kalt avgiftsordningen «Den store ladebløffen», og Bilimportørenes Landsforening selv har gått ut og kalt det en «urettferdig premiering».

Undersøkelser viser at mange kjører hybridene på bensin, i stedet for strøm, og at de beregnede utslippene fra dem blir kraftig underdrevet. Mange mener derfor det blir feil å gi disse bilene såpass store avgiftsfordeler, om målet er lavere CO2-utslipp.

Så kan avgiftene endres etter stortingsvalget?

Bare FrP er fornøyd

Dinside har spurt de største, norske partiene hva de mener om dagens avgiftsordning.

  • Bare FrP virker fornøyd med dagens ordning, og skryter av at hybridsalget «har tatt av».
  • MDG går ut og foreslår konkret å fjerne fradrag – for utslipp under 85 g/km.
  • Resten sier at avgiftene må justeres for å belønne bilene som faktisk sparer miljøet. Blant annet sier Høyre at lengre elektrisk rekkevidde skal lønne seg.

Etter stortingsvalget er det altså grunn til å forvente at noe skjer – samtidig som kritikken ikke er ny, og ingenting skjedde ved siste statsbudsjett.

Under ser du uansett hva alle partiene mener.

MDG: - Fjerne fradrag

- Vi har foreslått i vårt alternative statsbudsjett å fjerne ladbare hybriders fradrag for utslipp under 85 g/km, men opprettholde elbil-fordeler, skriver kommunikasjonssjef Sindre Buchanan i Miljøpartiet de Grønne (MDG) til Dinside.

Senterpartiet: - Redusere vektfradrag

- Senterpartiet ønsker å justere avgiftene slik at faktisk miljøeffekt blir det avgjørende for hvilket avgiftsnivå bilene får. Vi har i vårt alternative statsbudsjett blant annet foreslått å redusere vektfradraget for ikke-ladbare hybrider til fem prosent for å komme nærmere dette målet, skriver medierådgiver Lars Vangen Senterpartiet til Dinside.

SV: - Redusere vektfradrag

- Vi vil redusere vektfradraget for ladbare hybrider. Avgiftsreduksjonene denne bilgruppen har fått, står ikke i samsvar med miljøeffekten, skriver finanspolitisk talsperson Snorre Valen i Sosialistisk Venstreparti (SV) til Dinside.

Høyre: - Endre engangsavgiften

- Høyre vil i tråd med forliket om statsbudsjettet for 2017 legge frem forslag til endring i engangsavgiften som innebærer at ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde kommer bedre ut enn biler med kort elektrisk rekkevidde, skriver finanspolitisk seniorrådgiver Morten Skauge i Høyre til Dinside.

Venstre: - Reelle utslipp

- Venstre vil basere mer av avgiftssystemet for biler på reelle utslipp. Det betyr at ladbare hybrider som har lave utslipp kan få lavere avgift, mens de tyngste hybridene med høye utslipp også får høyere avgift, skriver stortingsrepresentant Sveinung Rotevatn i Venstre til Dinside.

Rødt: - Bekymret

- Vi er bekymret for at ladbare hybrider med kort rekkevidde, som i står grad kjører på bensin eller diesel skal få avgiftsfritak- eller reduksjon, skriver kontorleder Ole Mjelstad i Rødt til Dinside.

Arbeiderpartiet: - Belønne rekkevidde

- Ladbare hybrider skal ha fordeler sammenlignet med konvensjonelle kjøretøy, men ladbare hybrider med lang elektrisk rekkevidde skal komme bedre ut enn biler med kort elektrisk rekkevidde, skriver politisk rådgiver Lars Raaum i Arbeiderpartiet til Dinside.

KrF: - Elbiler aller billigst

- KrF vil videreføre et grønt skatteskifte der det lønner seg å gjøre miljøvennlige valg. Vi vil jobbe for omlegging til CO2-nøytralt drivstoff og økt bruk av både hybrid-, plug-in hybrid-, hydrogen- og elbiler. Det er en riktig utvikling at de bilene som har lavest skadelige utslipp bør være billigst. Slik sett er det bra at ladbare hybrider med lavere utslipp enn fossilbiler også er billigere å anskaffe.

Samtidig er det viktig at elbiler og andre biler med null utslipp er de aller billigste, og derfor kan vi ikke gjøre ladbare hybrider altfor billige heller. KrF ønsker en fornuftig balanse her som ivaretar klima- og miljøhensyn på en god måte, skriver stortingsrepresentant Hans Olav Syversen i Kristelig Folkeparti (KrF) til Dinside.

FrP: - Fortsette med avgiftslettelser

- Vår omlegging og reduksjon i bilavgiftene har bidratt til at salget av ladbare hybrider har tatt av. Vi ønsker å fortsette med positive insentiver og avgiftslettelser for å få folk til å velge trygge og miljøvennlige biler, skriver informasjonsleder Kristian P. Larsson i Fremskrittspartiet (FrP) til Dinside.