FORSIKRINGSPLIKT: Dersom Europakommisjonens forslag går gjennom, må alle elsyklister i EU tegne ansvarsforsikring. Den norske forsikringsbransjen mener det vil være fornuftig å gjøre det samme i Norge. Foto: Tore Neset
FORSIKRINGSPLIKT: Dersom Europakommisjonens forslag går gjennom, må alle elsyklister i EU tegne ansvarsforsikring. Den norske forsikringsbransjen mener det vil være fornuftig å gjøre det samme i Norge. Foto: Tore NesetVis mer

Ansvarsforsikring for elsykkel

Vil gjøre elsykkel­forsikring obligatorisk

Nytt forslag til EU-direktiv.

I dag trenger du ikke ansvarsforsikring for å eie og bruke en elsykkel. Det kan det bli en forandring på om et nytt forslag til EU-direktiv går igjennom.

Torsdag i forrige uka fremmet Europakommisjonen et forslag for EU-parlamentet om et tillegg til EUs direktiv om forsikring av motorkjøretøy (MID). Dette tillegget vil, om det blir vedtatt, innebære at alle som har elsykkel må tegne ansvarsforsikring på linje med mopedeiere.

- Synes det er fornuftig

Forslaget gjelder vanlige elsykler, altså de som kutter ved 25 kilometer i timen og har en motoreffekt begrenset til 250 watt. Slike sykler er i dag sidestilt med vanlige tråsykler både i Norge og i EU.

GODT FORSLAG: Alvorlighetsgraden av ulykker man har sett med elsykkel gjør det fornuftig å innføre tvungen ansvarsforsikring, mener Jan Erik Fåne i Finans Norge. Foto: CF-Wesenberg/Finans Norge
GODT FORSLAG: Alvorlighetsgraden av ulykker man har sett med elsykkel gjør det fornuftig å innføre tvungen ansvarsforsikring, mener Jan Erik Fåne i Finans Norge. Foto: CF-Wesenberg/Finans Norge Vis mer

Selv om direktivet blir vedtatt og passerer EUs toppmøte (Det europeiske råd), er det likevel usikkert om det blir innført i Norge gjennom EØS.

Den norske forsikringsbransjen har sans for EU-forslaget og mener det kan være noe å tenke på i Norge også.

- Vi er bekymret over at ulykkene der elsykler er involvert synes å være mer alvorlige enn ulykkene med vanlige tråsykler. Det gjelder både personskader og materielle skader. Derfor synes vi det ville være fornuftig å innføre obligatorisk ansvarsforsikring for elsykler, sier kommunikasjonsdirektør Jan Erik Fåne i Finans Norge til Dinside.

- Tilbakeslag for sykkelpolitikk

Adam Bodor i den europeiske syklistforeningen ECF raser derimot mot forslaget.

- Dette ville få millioner av europeiske borgere til å avstå fra å bruke elsykkel. Det vil også underminere innsatsen og investeringene både i EU og i flere medlemsland for å fremme bærekraftig mobilitet, sier Bodor til Bike Europe.

TILBAKESLAG: Obligatorisk elsykkeforsikring vil stå i direkte motsetning til samfunnets mål om å få flere til å sykle, mener Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening. Foto: Syklistene.no
TILBAKESLAG: Obligatorisk elsykkeforsikring vil stå i direkte motsetning til samfunnets mål om å få flere til å sykle, mener Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening. Foto: Syklistene.no Vis mer

Generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening er helt på linje med sin kollega i den europeiske paraplyorganisasjonen.

- Dette vil være et stort tilbakeslag for sykkelpolitikken og stå i direkte motsetning til samfunnets ambisiøse mål om å få langt flere til å sykle. Å legge en slik ekstra hindring for elsyklister vil rett og slett gjøre det vanskeligere, sier Andersson til Dinside.

- Strategisk spill

Han får støtte av Hulda Tronstad, seniorrådgiver for elektrisk mobilitet i Elbilforenigen.

- Det er kanskje litt stygt, men jeg ser dette som stategisk spill fra forsikringsbransjen etter en rekke stygge saker om elsykkelulykker i media. De ser opplagt dette som et nytt marked, og obligatorisk ansvarsforsikring for elsyklister vil utvilsomt være en gavepakke, sier hun til Dinside.

Både Tronstad og Andersson henviser til en fersk rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). Her slås det fast at elsyklister ikke er mer utsatt for ulykker enn tradisjonelle syklister.

- Det finnes utvilsomt mange gode grunner til både å sykle og å bruke elsykkel. Men folk er ikke fritatt for å gjøre opp for seg av den grunn, om de forårsaker skade. En ansvarsforsikring er bare en annen måte å fordele kostnadene på, slik folk slipper å ta erstatningen fra egen lommebok, sier Jan Erik Fåne.