Vil forby telefonsalg

Strømselskap går hardt ut mot bransjen og ønsker forbud.

TELEFONSALG: Strømselskapet Tibber vil telefonsalgbransjen til livs. Illustrasjonsfoto. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix
TELEFONSALG: Strømselskapet Tibber vil telefonsalgbransjen til livs. Illustrasjonsfoto. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix Vis mer

«Vil telefonsalg til livs». Det skriver det digitale strømselskapet Tibber i en pressemelding der de velger å ta et oppgjør med telefonsalg. Nå starter de underskriftskampanjen #SisteRing, som de håper skal bli Norges største, og som de skal overlevere myndighetene i løpet av året.

Tibber går spesielt hardt ut mot egen bransje, nemlig strømmarkedet.

Tibber står bak kampanjen SisteRing.
Tibber står bak kampanjen SisteRing. Vis mer

«Realiteten er at aktører i vår bransje skor seg på de i samfunnet som er minst i stand til å stå imot – de unge, eldre og de som kanskje ikke mestrer det norske språket tilstrekkelig for å forstå at de blir lurt», står det i underskriftskampanjen med en henvisning til at de fleste klagene Forbrukertilsynet mottar, er rettet mot energibransjen.

Tall fra Forbrukertilsynet viser at det er mange som ikke respekterer telefonreservasjoner, og de har opprettet en enkel guide med hvordan forbrukere kan reservere seg direkte.

– Har gjort for lite

I forbindelse med SisteRing har Tibber publisert en undersøkelse utført av Norstat. Her svarer 90 prosent at de føler seg lurt av telefonselgere, og 70 prosent av de spurte sier at de ønsker å forby telefonsalg.

Edgeir Vårdal Aksnes, daglig leder i Tibber, sier at de går til dette skrittet fordi det er den tilbakemeldingen de har fått fra kundene sine, som han sier de har en forpliktelse overfor, samtidig som undersøkelsen viser at nordmenn ikke ønsker telefonsalg.

– Vi har snakket med hundrevis av personer som føler seg lurt, og som har bedt oss å ta det videre med forbrukermyndighetene. Undersøkelsen gjort av Norstat viser helt klart at telefonselgere er svært upopulære og oppleves både å lure og irritere folk. Nesten 70 prosent at de mener telefonsalg bør forbys, og da må vi gjøre vårt, sier han

ØNSKER Å FORBY: Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber går hardt ut mot telefonsalg. Foto: Tibber
ØNSKER Å FORBY: Edgeir Vårdal Aksnes i Tibber går hardt ut mot telefonsalg. Foto: Tibber Vis mer

Ifølge Tibber-sjefen har forbrukermyndighetene gjort for lite på dette feltet, og det er en av grunnene til at de nå starter kampanjen #Sistering for å få myndighetene til å ta det seriøst.

Forventer støtte

Selv driver ikke Tibber med telefonsalg, og Aksnes forteller at de ikke har noen selgere ansatt, og de ikke driver med det han omtaler som «påtrengende salgsmetoder». Nye kunder får de i hovedsak fra «word of mouth», eller «jungeltelegrafen», som vil si at kunder anbefaler og verver bekjente og andre (Tibber har en verveordning som gir verver og den som verves en vervebonus, journ.anm.).

– Nesten all vekst kommer fra verving, forteller han.

– Så dette er ikke et forsøk på å stikke kjepper i hjulene for konkurrentene?

– Det er fri konkurranse i Norge, og det er ingen som forbyr å konkurrere på like vilkår. Så lenge man opptrer på en god måte, sier Aksnes og legger til at strømbransjen har fallende tillit blant forbrukerne.

– Det er 90 seriøse aktører i Norge og 10 useriøse, det er altså et lite mindretall som skaper negativitet der telefonsalg er en av hovedårsakene til fallende omdømme.

– Hvordan tror du konkurrentene vil ta dette?

– I bransjen er det i hovedsak to leire: en seriøs og en useriøs. De første vil støtte SisteRing-kampanjen, mens de useriøse, som er i fåtall og som opererer litt på kanten, vil være imot. De vil si at det ikke går an å selge strøm på andre måter. Noe vi viser at det gjør.

– Vi tror at majoriteten vil støtte kampanjen, sier Aksnes.

Han forventer nå at myndighetene tar SisteRing seriøst.

– Tallene taler for seg selv. Hele 95 prosent sier at man som forbruker burde ha bedre rettigheter for eget personvern. Vi forventer at myndighetene lytter til folket, avslutter han.

Ingen planer om innstramminger

I en e-post til Dinside skriver barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) at regjeringen i 2018 strammet kraftig inn på regelverket for telefonsalg.

– Blant annet ble det forbudt for næringsdrivende og frivillige organisasjoner å bruke skjult nummer ved telefonsalg, og det ble forbudt for næringsdrivende å innhente samtykke til telefonsalg på vegne av flere ulike næringsdrivende samtidig

Kjell Ingolf Ropstad, barne- og familieminister. Foto: Astrid Waller
Kjell Ingolf Ropstad, barne- og familieminister. Foto: Astrid Waller Vis mer

De har også foreslått forbud mot at næringsdrivende kan drive telefonsalg, dersom de ikke hadde spesifikt samtykke til det, som Stortinget sa nei til, men regjeringen vil på nåværende tidspunkt ikke gjøre ytterligere innstramminger i regelverket.

– Som forbrukerminister synes jeg det er flott med engasjement om forbrukervern, slik som denne aksjonen er et eksempel på. Men regjeringen har i dag ingen planer om ytterligere innstramminger i regelverket for telefonsalg. Gjennom Forbrukertilsynet følger vi selvfølgelig med på om regelverket fungerer etter hensikten, og vi må alltid være åpne for justeringer dersom vi ser behov for det, avslutter barne- og familieministeren.

Grunn til å vurdere det

Strømleverandører har vært på toppen av klagestatistikken hos Forbrukertilsynet i mange år og det er grunn til å vurdere å stramme inn på regelverket. Det skriver Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet, i en e-post til Dinside

«De fleste av disse klagene er knyttet til telefonsalg. Det er derfor absolutt grunn til å vurdere å stramme inn på regelverket for telefonsalg av strøm. Dette er det åpning for i EU-direktivet som regulerer telefonsalg og annen direkte markedsføring. Man skal ikke lenger enn til Danmark for å finne et lovverk som forbyr de fleste bransjer å drive telefonsalg til personer som ikke har gitt aktivt samtykke til dette», skriver han.