DOPES OG SVINDLES: Mange nordmenn hevder å ha blitt dopet ned og fått bankkortet misbrukt på utesteder og strippeklubber i utlandet. I dag må de bevise at de faktisk ble svindlet, men snart kan banken få mer av dette ansvaret. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
DOPES OG SVINDLES: Mange nordmenn hevder å ha blitt dopet ned og fått bankkortet misbrukt på utesteder og strippeklubber i utlandet. I dag må de bevise at de faktisk ble svindlet, men snart kan banken få mer av dette ansvaret. Foto: Shutterstock / NTB ScanpixVis mer

Ny finansavtalelov gir bankene mer ansvar ved kortmisbruk

Vil endre loven for å hjelpe ofre for kortmisbruk

I dag må du bevise at du har blitt svindlet. Snart kan ansvaret havne hos banken.

Dinside fortalte denne uka hvordan 46 nordmenn de siste årene har forsøkt å få tilbake totalt 3,7 millioner kroner. Alle mener å ha blitt dopet ned, på utesteder og strippeklubber, for så å få bankkortene sine misbrukt.

Men først får de avslag fra banken. Så får de avslag fra Finansklagenemnda.

- De beskylder meg for å lyve. Jeg føler meg latterliggjort, sa et av ofrene til Dinside.

Bankene og nemnda mener nemlig det er kundens jobb å sannsynliggjøre at kortet ble misbrukt, og at misbruket ikke er kundens egen feil.

- Men vi mener det er dem som er i best stand til å avdekke det faktiske forholdet, som også bør ha bevisbyrden, sier fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet til Dinside.

- Og det er etter vårt syn banken.

Ny lov kan løse problemet

At bankene må ta en større del av bevisbyrden har andre tenkt på før Forbrukerrådet.

ETTERLYSER MER ANSVAR: Jorge Jensen i Forbrukerrådet vil at finansnæringen skal ta bevisbyrden når kort misbrukes, ikke kundene slik det er i dag. Foto: Forbrukerrådet
ETTERLYSER MER ANSVAR: Jorge Jensen i Forbrukerrådet vil at finansnæringen skal ta bevisbyrden når kort misbrukes, ikke kundene slik det er i dag. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

Faktisk ligger dette i forslaget til ny finansavtalelov, som Justis- og beredskapsdepartementet sendte ut på høring i fjor høst.

«(...) næringen selv skal ta større ansvar for feil og misbruk av de elektroniske løsningene som de har oppfordret kundene sine til å ta i bruk, slik at forbrukeren har bedre vern mot svindel» skrev departementet da forslaget var klart.

- Det er mye motstand mot en slik endring, men artikkelen deres er et godt eksempel på at dette er viktig, mener Jensen.

«Lite kundevennlig»

Et annet problem er den juridiske praksis. Mange, også ofrene fra nattklubber, får beskjed om at PIN-koden deres ha blitt oppbevart sammen med kortet, om andre har brukt deres kort med kode. De blir da ansvarlige for en egenandel på 12.000 kroner av misbruket.

- Oppfatningen kommer fra en dom fra 2005, hvor en tyv fortalte hvordan han kunne stjele kort og finne PIN-koden i almanakker og på mobiler, forteller Jensen i Forbrukerrådet.

At noen kan ha sett koden over offerets skulder, er ikke et reelt argument i slike tvister. Og igjen; kunden må sannsynliggjøre at hun ikke har oppbevart kode og kort sammen. Selv om Forbrukerrådets undersøkelser viser at svært få gjør dette.

- Når jussen har vært lite kundevennlig, blir også Finansklagenemndas praksis lite kundevennlig – for de kan ikke lage sin egen juss, konkluderer Jensen.

Bank bekrefter praksis

Offeret Dinside har snakket med fikk bankkortet misbrukt for 9.000 kroner på en strippeklubb i Warszawa. Nemnda ville ikke hjelpe han, etter at banken Eika mente han måtte stå for hele tapet selv.

- Når banken har bevist korrekt bruk av kort og kode, skifter bevisbyrden. Det er nå kunden som må bevise at andre har misbrukt kortet, bekrefter informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika Gruppen overfor Dinside.

Videre må kunden svare for hvordan kortet kunne brukes sammen med koden. Om det kan være snakk om blikk over skulderen, står bare kunden ansvarlig for 1.200 kroner i egenandel.

Men virker dette usannsynlig, er banken og Finansklagenemnda klare:

- Nemnda vil da ofte legge til grunn at den mest sannsynlige årsaken er at kunden må ha nedtegnet koden og oppbevart den i tilknytning til kortet. Dette anses som grovt uaktsomt, sier Ulven, og kunden må da svare for opptil 12.000 kroner.

Tror på ofrene

Forbrukerrådet håper en ny finansavtalelov, som gir bankene mer ansvar, også vil føre til at også kortselskapene tar mer ansvar. Dette kan føre til at flere steder mister bevilgningene til å bruke kortene, som igjen kan føre til at blant annet nattklubber vil ta mer ansvar for å øke sikkerheten.

For Jensen er ikke i tvil om at mange som mener seg dopet ned snakker sant.

- Flere av disse framstår som helt sannsynlige, og kan være del av et stort oppsett, med mange involverte, sier Jensen.

Også Finansklagenemnda sier de tror på ofrene, selv om de ikke gir dem medhold.

- Det vil lett oppfattes som at selskapet eller Finansklagenemnda egentlig sier at de lyver. Men det gjør vi absolutt ikke, sier direktør i Finansklagenemnda Harald Sverdrup til Dinside.

- Problemet er at selskapet, og nemnda, ikke automatisk kan legge en slik påstand til grunn.