- Viktig for konkurransen

Konkurransetilsynet er ikke enig i at samsalg er betenkelig, til tross for at det er forbudt.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Konkurransedirektør Knut Eggum Johansen har ikke lyst til å mene noe om denne type markedsføring, men sier:

- Ikke vårt bord

- Dersom dette brukes for å forvirre kundene, er det selvsagt uheldig. Men dette er egentlig ikke vårt bord, sier Eggum Johansen.

Forbrukerombudet forvalter Markedsføringsloven. Konkurransetilsynet forvalter Konkurranseloven. Slik er det altså i Norge.

Lasse Ekeberg, avdelingsdirektør i markedsavdelingen, ser likevel - stikk i strid med Forbrukerombudets holdning - ikke noe galt ved samsalg.

Ulemper

- Tilgift eller bundling er i utgangspunktet en viktig del av konkurransen, som jo kommer forbrukerne til gode. Det skal mye til før konsumenten blir lurt til å betale mer for produktene samlet enn å kjøpe dem hver for seg, mener Ekeberg.

Han ser at det kan være forvirrende for den prisbevisste forbrukeren, men mener det slett ikke er sikkert at forbudet mot samsalg (tilgift) gir økt priskonkurranse.

- Redusert oversikt og økte søkekostnader for forbrukerne kan gi mindre konkurranse, men det må ses i forhold til ulempene. Bundling kan redusere transaksjonskostnadene. Hvis en forsikringskunde kan vise at han tilhører en lavrisikogruppe gjennom kjøp av ett produkt, kan det gi grunnlag for lavere pris på et tilkoplet produkt, mener Lasse Ekeberg.