ALLTID LIKE SPENNENDE: Det er ikke ofte, men de gangene jeg handler fra utenlandske nettbutikker, er det alltid spennende å vente på momskravet. Hva ender momsen på? Hvor høye blir gebyrene? Og hva kom egentlig kjøpet på? Det er ren gambling. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
ALLTID LIKE SPENNENDE: Det er ikke ofte, men de gangene jeg handler fra utenlandske nettbutikker, er det alltid spennende å vente på momskravet. Hva ender momsen på? Hvor høye blir gebyrene? Og hva kom egentlig kjøpet på? Det er ren gambling. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Moms på netthandel fra utlandet med gratis frakt?

Vi tvinges på momsbingo

KOMMENTAR: Dagens regler gjør det umulig å vite hva en vare på nettet koster. Noe må skje.

Jeg handler helst i norske nettbutikker. Men ikke nødvendigvis av nasjonalromantiske årsaker.

Mest fordi jeg har skrevet nok om hvor vanskelig 350-kronersgrensa og moms og toll og avgifter og Fedex og DHL og UPS og alt kan være.

Men så gjorde jeg det likevel. Jeg kjøpte en klokke fra Australia, langt over 350-kronersgrensa, for ingen norske butikker solgte den.

En ukes tid etter at klokka ankom, kom regningen fra Fedex. De ville ha 25 prosent moms pluss avgifter, som forventa. Men momsen de krevde var høyere enn forventa. Det stemte rett og slett ikke.

Og nok en gang får jeg bekreftet at netthandel fra utlandet er ren bingo.

Fedex: - Moms av gratis frakt

Regningen fra Fedex ga lite detaljer, som vanlig. Det eneste de fortalte var at 25 prosent i «importmoms» skulle tilsvare 427 kroner, som jeg nå måtte betale, pluss avgift.

Men klokka kosta 1.164 kroner, og 25 prosent av dette er 291 kroner. Fedex krevde altså 136 kroner mer enn jeg hadde regnet med. Ikke mye for mye, men nok til at jeg tar en telefon.

OVERRASKENDE: Kravet fra Fedex stemte ikke med prisen jeg betalte. Men Fedex mener jeg må betale moms av en fraktpris jeg aldri har sett eller betalt. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Fedex sin kundeservice må sette meg på vent to ganger for å finne ut hvordan momsen ble regnet ut.

- Momsen regnes ut fra totalbeløpet, inkludert frakt, sier Fedex.

- Men det var fri frakt, den var inkludert i prisen jeg betalte, svarer jeg.

- Butikken har likevel betalt noe ekstra for frakt, og du må betale moms av den også, gjentar Fedex, som mener dette er nye regler innført i januar.

Tollvesenet: - Feil!

Jeg skriver mye om dette, og noen ny regel har jeg aldri hørt om. Så neste telefon går til Tolletatens infosenter.

- Om frakt var inkludert i prisen du betalte, kan ikke Fedex kreve moms av noe annet beløp, forteller en nærmest overraskende hyggelig og klar tollansatt.

Hun bekrefter altså det jeg trodde; Fedex kan bare kreve moms fra beløpet jeg faktisk betalte.

- Er det mange som spør om dette?

- Ja. Dessverre skjer det ofte feil, svarer infosenteret, som mener både butikker som ikke gjør det nødvendige papirarbeidet og fraktselskaper som ikke tolker regelverket riktig kan være synderne.

12 uker for en hundrelapp

Så jeg skriver en klage til Tollvesenet. Jeg legger ved dokumentasjon på hva jeg har betalt for klokka, hva jeg måtte betale Fedex i moms og hvorfor dette ikke stemmer overens.

UMULIG Å VITE TOTALEN: Jeg vet hvor mye jeg betalte for klokka. Men det hjelper lite når fraktselskapene kommer på banen i ettertid. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Tanken er at Tollvesenet skal tilbakebetale det jeg har betalt for mye. Fordi Fedex allerede har betalt momsen til tollvesenet på mine vegne – og jeg allerede har betalt Fedex.

«Vi vil svare deg så fort vi kan» står det i det automatiske svaret, men ifølge infosenteret kan det ta 10 til 12 uker.

10 til 12 uker for 136 kroner. Jeg tviler på at så mange gidder.

Nå må noe skje

Jeg er over middels kranglete når det kommer til slike ting. Det følger med jobben. Men poenget er ikke pengene.

Poenget er at det ikke går an å handle fra utlandet uten å vite hva prisen faktisk blir. I mitt tilfelle ble momsen regnet ut av et beløp jeg aldri har hørt om – pluss hundrelappen i gebyr jeg aldri ble advart om.

Så Fedex, og alle dere andre som ikke er noe flinkere: Fortell meg i det minste hvordan dere regner ut momsen når dere krever den inn. Sørg for å ha folk på kundeservice som kan svare på banale spørsmål. Og ikke krev inn moms dere ikke har krav på. Er det butikkene som oppgir feil info, kunne dere gjort det enklere å avsløre sånt i regningen deres.

Og politikere: Få øya opp, og fingeren ut. Lag et system folk kan forholde seg til. Jeg betaler moms med glede, men jeg vil vite hvor mye kjøpet mitt faktisk kommer på. Hadde dere handlet oftere på nett selv, hadde det skjedd noe for lenge siden.

For i dag er det å handle fra utlandet ren gambling. Og som alltid er det vi som spiller som taper.