Vi sletter og bekrefter

Hvis ikke opplysningene stemmer bør du kontakte oss, sier Marita Stenby, saksbehandler hos Dun & Bradstreet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

- Vi registrerer tre typer anmerkninger i våre registre:

  • Inkassosaker, som kan lagres i maksimalt tre år. Blir kravet betalt, skal det uansett slettes innen ett år fra betalingsdatoen. Det er inkassobyråene som sier i fra at gjelden er betalt,
  • i tillegg registrerer vi dommer i forliksrådet og eventuelle utlegg i fast eiendom eller løsøre.
- De fleste av våre kunder sitter i dag med våre registre online. Dette gjelder for eksempel bankene. Det gjør at enhver endring gjort lokalt hos oss, automatisk blir oppdatert hos våre kunder. Det kan likevel forekomme feil, for eksempel hvis inkassobyråene har glemt å gi oss beskjed om at gjelden er betalt.

- En annen potensiell kilde til misforståelser, er hvis banken allerede har søkt på en potensiell ny kunde. Ser de da at det registrert en anmerkning på kunden, blir dette registrert hos banken.

Når kunden så søker om lån eller kredittkort, er det ikke alle bankene som er flinke nok til å kontrollsjekke om anmerkningene er slettet. Dermed kan det hende at du får avslag fra banken, selv om alle dine kredittanmerkninger er fjernet.

- I slike situasjoner anbefaler vi deg å kontakte oss, og be om bekreftelse på at du ikke har noen betalingsanmerkninger. Denne bekreftelsen bør du så sende til din kontaktperson i banken, avslutter Stenby.