Matbutikkenes coronatiltak:

- Vi ønsker ikke å gå til begrensninger

Rema 1000 Norges administrerende direktør frykter kjøpsbegrensning kan føre til hamstring.

SAMMEN MOT HAMSTRING: Rema 1000 på Bekkestua opplever stor pågang i forbindelse med coronaviruset. Matvaregigantene Rema 1000, Coop og NorgesGruppen går nå sammen ut for å stanse det de kaller unødvendig hamstring av mat.
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
SAMMEN MOT HAMSTRING: Rema 1000 på Bekkestua opplever stor pågang i forbindelse med coronaviruset. Matvaregigantene Rema 1000, Coop og NorgesGruppen går nå sammen ut for å stanse det de kaller unødvendig hamstring av mat. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Frykten for coronasmitte, karantene og hjemmekontor har gjort en aldri så liten omkalfatring på hvordan vi handler. Tendenser til hamstring har fått enkelte butikker til å innføre begrensninger i antall varer kundene kan handle.

Det er ikke aktuelt for Rema 1000, forteller administrerende direktør Trond Bentestuen.

VIL IKKE BEGRENSE: Trond Bentestuen i Rema 1000 ønsker ikke å forsterke eventuelle hamstringstendenser. Foto: Rema 1000
VIL IKKE BEGRENSE: Trond Bentestuen i Rema 1000 ønsker ikke å forsterke eventuelle hamstringstendenser. Foto: Rema 1000 Vis mer

- Dette er ett av tiltakene vi har vurdert, men vi ønsker ikke å gå til begrensninger, for da kan folk få forsterket inntrykk om at det er begrenset varetilgang, sier Bentestuen til Dagbladet.

Han frykter begrensninger kan få motsatt effekt: At folk handler mer enn de først hadde tenkt.

- Det er mange hensyn å ta nå!

Hos butikkene vil man kunne oppleve midlertidig utsolgtsituasjoner, men det er bare midlertidig, forsikrer representanter for alle kjedene. Han legger også til at de selvsagt følger nasjonale retningslinjer, dersom det skulle komme.

Det er nok mat!

Varierer fra butikk til butikk

Hos NorgesGruppen har de gitt butikkene ulike verktøy de kan ta i bruk i den perioden vi nå er inne i. Et av dem er av enkelte utsatte varer, forteller Kine Søyland, informasjonssjef i NorgesGruppen.

Supermarkedkjeden Meny skriver følgende på sine nettsider:

«Vi oppfordrer kundene våre til ikke å hamstre, og tillater kun 3 av hver vare innenfor kategorier som er spesielt utsatt (eks bakevarer, hermetikk og pasta). Dette tiltaket gjelder både i våre butikker og i nettbutikken.»

- Dette er ett av flere verktøy butikkene i NorgesGruppen har om de ser at enkelte varegrupper er spesielt presset, forteller Kine Søyland, kommunikasjonssjef i NorgesGruppen.

Hun presiserer at det er ment å brukes om butikkene ser at varer er spesielt utsatt, ikke en generell regel.

Om og eventuelt hvilke varer dette vil gjelde, vil være opp til den enkelte butikksjef. Søyland fastholder også at butikkene skal bruke skjønn, for eksempel om det kommer noen som handler for flere.

Kan bidra til hamstring

Hos Coop har de tatt samme avgjørelse som Rema 1000 og ønsker ikke å begrense antall varer folk kan kjøpe.

- Per nå har vi ikke sett noe behov for det, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop.

- Varebegrensning er ofte noe vi har i forbindelse med priskriger og kampanje, og det er det ikke nå. Vi tror en maksbegrensning vil bli oppfattet som at det er mangel på varer, og bidra til økt hamstring.

Han legger likevel til at det er noe de må vurdere fortløpende ettersom situasjonen utvikler seg.

Søyland peker også på at vi er inne i en utfordrende periode, der det utvikler seg fort, ikke bare fra dag til dag, men fra time til time.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer