Hver dag har personlig trener Anders Gran Jensen rundt seks kunder. Det blir det penger i kassa av for SATS. Foto: Kathleen Buer/ABC Nyheter
Hver dag har personlig trener Anders Gran Jensen rundt seks kunder. Det blir det penger i kassa av for SATS. Foto: Kathleen Buer/ABC NyheterVis mer

Vi kommer til å bruke 190 millioner på personlig trening

Personlige trener var tidligere forbeholdt eliten. Skal vi tro Norges to største treningssentere, SATS og Elixia, er den tiden passé.Tekst: Kathleen Buer / ABC Nyheter

I 2011 tjente Elixia 92 millioner kroner på personlig trening (PT), mens SATS cashet inn 40 millioner kroner.

LES OGSÅ:

Elixia opplyser overfor ABC Nyheter at de ligger an til en omsetning på mellom 130 og 140 millioner kroner i personlig trening i år. SATS anslår at de kommer til å omsette for 50 millioner kroner i 2012.

Populært, men er personlig trening verdt pengene?

20 millioner på to dager

Atle Arntzen, produktmanager for personal training i Elixia, er svært fornøyd med tallene.

– Vi satte norgesrekord på salg av PT-timer på våre kampanjedager 9. og 10. oktober. Da solgte vi PT-timer for 20,2 millioner kroner på to dager. For vår del øker interessen for personlig trening og inntekter på PT-produkter er blitt veldig viktige for oss, sier Arntzen til ABC Nyheter.

SATS har tilbudt personlig trening i over ti år, men den største veksten har kommet de siste fem-seks årene.

– For bare noen år tilbake ble PT oppfattet som et «Hollywoodfenomen», og noe for kjendiser og de med ekstra tykk lommebok. Nå ser vi at PT er noe for alle og at selv studenter velger å bruke 500 kroner på en PT-time fremfor å ta en tur på byen, sier Lars Einar Petterson i SATS til ABC Nyheter.

Les også: – Det må se ganske komisk ut, men er sabla bra trening (fra ABC Nyheter)

Vil ha bedre resultater

Anders Gran Jensen er personlig trener ved SATS Ila i Oslo, og trener rundt seks kunder hver dag. Han tror stadig flere ønsker større resultater av treningen.

– Jeg tror en årsak til at stadig flere velger personlig trening er tidsklemma. Folk har dårlig tid og ønsker å se resultater av treningen. Dessuten hjelper det på motivasjonen å ha en fast avtale med noen som pusher en, og dermed slippe å planlegge all trening selv, sier han.

Jensens kunder er alt fra studenter til forretningsmenn:

– Noen trenger hjelp til å komme i gang, andre ønsker å nå et bestemt treningsmål, som å gå Birkebeineren, og mange liker å ha en fast avtale hver uke, sier han.

Les også: Så mye bør du spise etter trening (fra ABC Nyheter)

Tenker kropp

Atle Arntzen i Elixia legger ikke skjul på at mange av kjedens PT-kunder er motiverte av å få en finere kropp.

– Hvis du spør mange av våre kunder om hvorfor de tar så mange repetisjoner av benkpress, vil svaret ofte være at de ønsker seg en fin og strammere kropp. Selvfølgelig er det en stor motivasjonsfaktor.

Han poengterer at dersom man får lavere fettprosent, bedre kondisjon og blir sterkere, har det også store helsegevinster. Arntzen tror at også flere innser at de ikke kan nok om trening og kosthold til å få de resultatene de ønsker på egenhånd.

– I stedet for å famle i blinde når de skal lære noe nytt, velger våre kunder å henvende seg til profesjonelle, sier han.

Les også: Sofie (10) har personlig trener (fra ABC Nyheter)

Satser stort

Den nystartede lavpriskjeden Fresh Fitness satser også stort på PT. I fjor var det kun noen få personlige trenere i kjeden, nå er det ansatt over 30 personlige trenere rundt om i landet.

– Vi har ambisjoner om å bli store på PT framover. Neste år håper vi å ha en omsetning på mellom 10 og 15 millioner kroner på PT alene, sier administrerende direktør Paal Hansem i Fresh Fitness.

Han mener det er behov for et PT-tilbud også på lavprissentere.

– Vi tiltrekker oss folk som aldri har trent før, og da er det et stort behov for veiledning, sier Hansem til ABC Nyheter.

Les også: Slik velger du treningssenter