MANGE KLAGER PÅ PARKERINGSBOTEN: De færreste av oss ønsker oss en parkeringsbot plassert under vindusviskeren, og mange klager. Parkeringsklagenemnda forventer 6.000 klager i 2018 - noe som vil bety en økning i klagesaker på 20 prosent. Foto: NTB scanpix
MANGE KLAGER PÅ PARKERINGSBOTEN: De færreste av oss ønsker oss en parkeringsbot plassert under vindusviskeren, og mange klager. Parkeringsklagenemnda forventer 6.000 klager i 2018 - noe som vil bety en økning i klagesaker på 20 prosent. Foto: NTB scanpixVis mer

Klage på parkeringsbot

Vi klager på parkeringsbøter som aldri før

Manglende parkeringslapp og trøbbel med app er de vanligste feilene bilistene gjør som fører til at de klager på parkeringsboten.

Har du fått en parkeringsbot som du er uenig i, må du klage til parkeringsselskapet som har skrevet ut boten til deg.

Men mange opplever at de ikke får gjennomslag for klagen sin hos parkeringsselskapet. Da kan du klage til Parkeringsklagenemnda, som er en uavhengig nemnd som behandler klager der de to partene ikke blir enige.

Rekordmange klager

Merete Horn-Eggestøl, sekretariatsleder i Parkeringsklagenemnda, sier til Dinside at de hittil i år (per 31. august 2018) har mottatt 4.998 klager.

- Det er estimert at Parkeringsklagenemnda vil komme til å motta opp mot 6.000 klagesaker i 2018. I 2017 ble det mottatt 4.998 klager på kontrollsanksjoner eller fjerning foretatt etter ny forskrift, forteller hun.

Dersom det beregnede antallet er riktig, betyr det at det er en økning i klagesaker på 20 prosent.

Horn-Eggestøl understreker at Parkeringsklagenemnda som den er i dag kun har vært i drift siden januar 2017, og at de første månedene bar preg av innkjøring av de nye forskriftene - og at de derfor fikk inn få saker de to første månedene i 2017.

- Men vi er kjent med at tidligere Parkeringsklagenemnd i 2016 mottok 4.723 saker, forteller hun.

Dette klager flest på

Når du skal registrere en klage, må du velge en klageårsak - som ifølge Horn-Eggestøl ofte er den samme som står som begrunnelse på parkeringsbota.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kan være mange klageårsaker, men det er spesielt én som utmerker seg, og som står for 39,9 prosent av klagesakene hittil i år:

Klagegrunn #1: Ikke synlig billett

Den største andelen av klager gjelder plassering og synlighet av billetter og parkeringstillatelser.

Ifølge parkeringsforskriften skal billetten plasseres «godt synlig» - noe som mange parkeringstilbydere også opplyser om på billetten eller på skilt, på parkeringsplassen.

- Likevel kan det synes som om det er utfordrende for publikum å plassere billetten bak frontruten på en synlig måte. Årsaken kan for eksempel være at fører har hatt hastverk i forbindelse med parkeringen, sier Horn-Eggestøl.

Hun poengterer også at parkeringsvirksomhetene antagelig også med fordel kan informere tydeligere om hvordan billettene skal plasseres, for eksempel at billetter faktisk ofte ikke ligger godt synlig i nedsenkninger på dashbordet - eller at man må sørge for å kontrollere at billetten ikke blåser ned når bildørene lukkes.

Hun understreker også at motorsyklister må sørge for å plassere billetten på et godt synlig sted selv om kjøretøyet ikke har frontrute - og at her kan elektronisk betaling være en løsning.

Klagegrunn #2: Elektronisk registrering/app/easypark/tastefeil

Denne klagegrunnen står hittil bak 16,8 prosent av klagene - men er en stadig voksende klagegrunn.

TRØBLER MED APP: Stadig flere betaler med app - men det er også stadig flere som gjør feil når de skal betale med app - og som dermed får bot. Foto: NTB scanpix
TRØBLER MED APP: Stadig flere betaler med app - men det er også stadig flere som gjør feil når de skal betale med app - og som dermed får bot. Foto: NTB scanpix Vis mer

- Det synes også som om det er noen utfordringer knyttet til håndteringen av elektronisk registrering av kjøretøy og betaling for parkering, sier Horn-Eggestøl.

Hun påpeker at det kan se ut som at flere og fler benytter seg av elektronisk registrering - og at det dermed ikke er helt uventet med en økning her.

- En utfordring ved tastefeil eller feilregistrering er at betalingen ikke vil være synlig for betjenten ved kontroll. Vårt inntrykk er at de fleste sakene om elektronisk registrering gjelder saker der fører har byttet om på numrene i kjennemerket eller glemt et nummer eller en bokstav eller to, forteller Horn-Eggestøl.

Hun sier videre at det også er flere saker der fører har glemt å bytte kjøretøy i applikasjonen, for eksempel hvis man har to kjøretøy lagret i betalingsappen. Eller at fører har valgt feil område for betaling.

- Det antas at også denne utfordringen kan avhjelpes ved bedret informasjon, eventuelt justering av systemene for betaling slik at forbrukeren i større grad tvinges til å kontrollere inntasting, valg av område for parkering og så videre, sier hun.

Klagegrunn # 3: Mangelfull eller dårlig skilting

Det er også en forholdvis stor andel som klager på mangelfull eller dårlig skilting: Hittil i år står det for 13,5 prosent av klagene.

- Årsaken kan være at klager ikke har sett skiltet som sto ved innkjøringen til et område, at skiltingen ikke er ensartet, at det er uklart skiltet om et kjøretøy kan foreta en ny parkering på en tidsbegrenset plass, med mer, sier Horn-Eggestøl.

Parkeringsklagenemnda er fersk

Parkeringsklagenemnda i Norge som den fungerer i dag, er rimelig fersk; den har vært i drift kun siden januar 2017. Tidligere var det en annen, frivillig parkeringsklagenemnd - men de behandlet kun saker hvis parkeringsselskapet hadde bestemt seg for å være med i ordningen.

Med opprettelsen av et Parkeringstilsyn, ble det bestemt at alle parkeringsselskapene måtte være med i ordningen.

Du kan derfor klage dit når det gjelder parkeringsbøter fra alle parkeringstilbydere, både private og offentlige.

Ettersom Parkeringsklagenemnda er såpass fersk, er det begrenset med historiske data som kan sammenliknes.