Verdens mest verdifulle merker

Verdens mest verdifulle merkevare er fremdeles Coca Cola!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange milliarder

En undersøkelse utført av BusinessWeek Online viser at Coca Cola fremdeles er den mest verdifulle merkevaren i verden, skriver danske Penge og Privatøkonomi.

Verdien av merkevaren er oppgjort til cirka 4.200 milliarder norske kroner - noe som svarer til cirka det dobbelte av det norske brutto-
nasjonalproduktet.

Den finske mobilprodusenten, Nokia, er dessverre den eneste nordiske merkevaren som er representert på listen. Den domineres, ikke overraskende, mest av amerikanske produkter - faktisk er hele syv av de ti merkevarene amerikanske.

Hele listen

Hele listen ser slik ut:

Verdifulle merkevarer
RangeringVirksomhet og landMerkevareverdi i milliarder NOK
1Coca Cola, USA4.235
2Microsoft, USA3.570
3IBM, USA3.525
4General Electric, USA3.067
5Intel, USA2.027
6Nokia, Finland1.890
7Toyota, Japan1.753
8Disney, USA1.746
9McDonalds, USA1.724
10Mercedes Benz, Tyskland1.367
Kilde: BusinessWeek Online og Penge & Privatøkonomi


Kilde: Penge & Privatøkonomi, nr. 4, 2007.

Relaterte artikler: