Velsmakende og kreftforebyggende

Tomat inneholder det kreftforebyggende fargestoffet lycopen. Tomatsmaken er et herlig resultat av sukkerstoffer, syre og aromastoffer.

Tomaten, en av de mest populære grønnsakene i verden, er egentlig en frukt. Spist rå, kokt, soltørket eller hermetisk brukes tomater som salat, juice, supper, sauser, ketchup, pure eller som pasta.

Tomater er sunt, det gir et stort tilskudd av kalium, er en god C-vitamin kilde og inneholder rikelig med antioksidant pigmentet lycopen. Stort forbruk av tomater reduserer risiko for prostata kreft og andre kreft typer. Lycopen antioksidantene reduserer i tillegg risiko for hjerte-karsykdommer. Undersøkelser tyder også på at tomater bedrer både fysisk og psykisk ytelses evne hos eldre.

Tomatplanten tilhører nattskyggefamilien som poteten, auberginer, paprika og andre grønnsaker. Men i samme plantefamilie finner vi også giftigere slektninger som belladonna og piggeple. De grønne delene av planten er giftig, bare de saftige røde tomatene er spiselige.

Fantastisk aroma
Tomatens fantastisk smak og aroma dannes av sukkerstoffer i kombinasjon med sitronsyre og andre organiske syrer og en mengde aromastoffer. Den karakteristiske og kraftige sur - søte smak og aroma har gitt tomaten en sentral plass i matlagingen over hele verden. Tomaten er nesten uunnværlig til pastasauser og pizza. Hjemmelaget tomatsaus er et magert, velsmakende, saltfattig alternativ til fetere sauser.
Tomater smaker best solmodne og når de spises rå. Unngå de lyse bleke tomatene med lite smak og aroma. Tomater oppbevares i romstemperatur, og trives verken i kjøleskap eller lagret i direkte sollys. Tomater er glimrende i salater, grillet, bakt, i supper, som pasta eller puré. Koking av tomater ødelegger ikke lycopen, så alle former for tilberedning er rike på antioksidanter. Bruk kortere koketid når du bruker friske tomater, da smaker de bedre og beholder mer C-vitaminer. Det finnes vanlige tomater, plommetomater, bifftomater og sherrytomater.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kreftforebyggende
Forskning gjort i USA har undersøkt sammenhengen mellom prostatakreft og inntak av ulike typer frukt og grønnsaker. Blant 46 ulike typer frukt og grønnsaker var det et stort inntak av tomater som viste best effekt. Menn som spiste minst ti tomatmåltider i uken, enten som rå eller kokte tomater, hadde betydelig mindre risiko for å utvikle prostatakreft sammenlignet med de som bare spiste et til to tomatmåltider i uken. Det er lycopenets kraftige antioksidant-egenskaper som trolig gir denne beskyttelsen. Lycopen er et fargestoff, et karotenoid, med stor evne til å nøytralisere kreftfremmende frie radikaler.

Italienske studier har vist at mennesker som spiser syv eller flere tomatmåltider pr. uke, har 60 prosent redusert risiko for å utvikle kreft i munnhule, spiserør, mage og tykktarm. I tillegg til lycopen inneholder tomat også andre stoffer som reduserer dannelsen av kreftfrembringende nitrosaminer i fordøyelsen.

Redusert infarktrisiko også
Flere europeiske studier har vist at menn som har store mengder lycopen i fettlagrene sine, hadde bare halvparten så stor risiko for akutt hjertesykdom som det menn med lite lycopen i fettvevet hadde. Lycopenet beskytter mot hjerte-karsykdom ved å nøytralisere frie radikaler som får LDL-kolesterolet til å oksidere eller harskne.

Bedre helse i eldre år
En undersøkelse fra universitet i Kentucky i USA viste at stort inntak av tomater gjorde mer enn å beskytte mot hjerte sykdom og kreft. Studien viste at eldre med lite lycopen i kroppen fungerte dårligere både med hensyn til fysisk og psykisk ytelses evne. Lycopen ser ut til å forebygge dannelse av frie radikaler og dermed ødeleggelse av både ledd, muskel og hjerneceller.

 

Mozon.no, 31.01.2002.