Varsler ulovlig om inkasso

UPC sender ikke lenger vanlige purringer, betalingsvarsler og inkassovarsler til kunder med E-faktura. Resultatet er at folk får inkasso uten å vite om det.

Varsler ulovlig om inkasso

  1. - Kunden har ansvaret


Kunder som har inngått avtale om E-faktura, må nemlig inn i nettbanken for å se eventuelle varsler fra UPC.

Plikt

Konsekvensen er at intetanende kunder har fått stengt kabelabonnementet og fått inkassoselskapene på nakken.

Forbrukermyndighetene reagerer sterkt på UPCs praksis. I et brev til selskapet sier de at UPC ikke overholder opplysningsplikten i inkassosaker. Denne plikten er nedfelt i Inkassolovens paragraf 9, 10 og 11.

"Forbrukerrådet mener derfor at det ikke er tilstrekkelig å sende melding om betalingsoppfordring elektronisk til forbrukeren", heter det i et brev Forbrukerrådet har sendt UPC.

Tjener

Forbrukerrådet mener varslene skal sendes kundene per post. De påpeker at UPCs egne standardvilkår fastslår at kunden skal gis skriftlig varsel om stenging av abonnementet.

Selskapet tjener gode penger på dette. Det er nemlig ikke gratis å gjenåpne abonnementet.

UPC tar 250 kroner i stengingsgebyr, 990 kroner i oppkoblingsgebyr og 125 kroner for reåpning av dekoder/modem. Til sammen er dette 1.365 kroner, som forbrukermyndighetene krever at UPC tilbakebetaler til kundene.

Kundene har ansvaret, sier UPC