Valeriana mot søvnløshet

Naturlegemiddelet Valeriana ble viet stor oppmersomhet på det nordiske søvn-seminaret i København.

Joachim Henriksen

Seminaret ble holdt av Scandinavian Sleep Research Society og samlet ledende forskere innen søvn fra de nordiske landene.

Anerkjennelse
Valerina har fått anerkjennelse fra flere eksperter på søvn som regner naturlegemiddelet for å være egnet til å behandle søvnproblemer. At et naturlegemiddel tas opp på et medisinsk seminar vitner om en anerkjennelse av egenskapene i Valeriana, sier Birgitta Paulsson som er medisinsk sjef ved Cederroth i Sverige.

-Problemet for mange er utmattelse mer enn utbrenthet. For mange handler det om å ikke kunne slappe av tilstrekkelig for å falle i søvn, fortalte professor Torbjørn Åkerstedt i sitt innlegg. Han fikk støtte av Jerker Hetta ved Huddinge universitetssykehus: -Også små søvnproblemer må taes på alvor før de utvikler seg til et alvorlig problem, mener han.

En allsidig plante
Valeriana har vært kjent i folkemedisinen i flere hundre år. Effekten av roten til denne planten er lindrende mot lett uro og søvnproblemer. Planten har en karakteristisk lukt som er kjent for å tiltrekke seg katter.

I dag brukes Valeriana hovedsaklig ved søvnforstyrrelser. Men planten har tidligere også vært brukt til andre formål. De gamle grekerne brukte urten mot nær sagt alt, blant annet ulike mageplager, kvalme, urinveisinfeksjoner, forgiftninger, kroppslukt og sopp i underlivet.

Bryter avhengighet
Valeriana kan også brukes i avvenning av avhengighet til annen sovemedisin. Det kommer frem i en rapport fra Stanford University Sleep Disorders Center fra i fjor. Rapporten viser at mennesker med avhengighet til benzodiazepiner (preparater som Rohypnol og Valium) hadde langt færre problemer under avvenningen om man brukte Valeriana.

Pasientene som fikk Valeriana sov bedre om natten og hadde lavere opplevelse av angst enn gruppen som trappet ned misbruket uten naturlegemiddelet.

Sover du godt om natten?
Mange nordmenn har mer eller mindre alvorlige problemer med nattesøvnen. I mange tilfelle kan noen enkle grep redusere dette problemet. Her er noen råd til deg som gjerne vil forbedre søvnen:

På soverommet:
Rommet du sover i bør være mørkt, kjølig og ha riktig luftfuktighet

Bytt sengetøy regelmessig. Prøv å gå oftere til sengs på nystrøkne laken!

Ha det så stille som mulig på soverommet, det skal ikke mye lyd til for å forstyrre søvnen.

Ikke ta med deg arbeid i sengen. Budsjetter og rapporter kan fremme stressreaksjoner og gjør det vanskeligere å sovne.

Om du sliter med å få sove bør du også unngå tv-titting eller lesing i sengen.

Bruk ørepropper eller sovemaske om du forstyrres av lys eller lyder om natten. Gode ørepropper holder både trafikkstøy og partnerens snorking ute.

Om dagen:
Trening og aktivitet er bra, men helst ikke rett før sengetid. Fysisk aktivitet om kvelden aktiverer kroppen og gjør det vanskeligere å roe seg ned.

Stort inntak av stimulerende middel som kaffe og cola bør unngås om kvelden.

Røyking og alkohol påvirker din søvnkvalitet i negativ retning.

Om kvelden:
Prøv å innføre rutiner som forbereder deg til søvnen. Forsøk med en kopp varm melk eller en dusj.

Regelmessighet er viktig. Gi deg selv tid til å slappe av før du skal sove og gå til sengs på samme tidspunkt hver kveld.

Alkohol kan redusere søvnkvaliteten og være årsak til mareritt.

Ikke fokuser på klokken eller på hvor lenge du har ligget uten å få sove. Legg vekkerklokken under sengen slik at du ikke kontinuerlig ser på klokken.

Unngå store måltider eller mye drikke rett før sengetid. Så slipper du å stå opp for gå på toalettet i løpet av natten.

Bør jeg gå til legen?
Generelt kan man si at du bør søke lege dersom søvnproblemene har en betydlig innvirkning på din livskvalitet eller om problemene har pågått over tre uker.

Du bør oppsøke lege dersom:
Søvnproblemene skyldes din egen snorking

Søvnproblemene er kombinert med angst eller tilbakekommende mareritt

Du ufrivillig sovner flere ganger i løpet av dagen

Søvnløsheten kan skyldes medisiner du tar

Du på tross av sovemedisiner ikke kan sove om natten