Vær agressiv ved rentefallet!

En ny rentenedsettelse fra Norges Bank må være like om hjørnet, men om du tillater banken din å somle, nyter DU ikke godt av den før i mai.

DinSide økonomi bragte nylig en oversikt over hvor lang tid det tok bankene å sette ned renten for sine personkunder etter forrige rentenedsettelse i Norges Bank.

Bildet var nedslående. Mens nye kunder fikk nyte godt av rentenedsettelsen etter to-tre dager, måtte gamle kunder i verste fall vente 43 dager før de nøt godt av rentefallet. Verste fall var Vår Bank og forsikring.

Nytt fall denne uken?

En lang, kald vår, kutt i oljeproduksjonen og en svak euro har gitt den norske kronen ny fart. Når én euro koster 8,35 kroner, vil kronen være omtrent like sterk som den var sommeren 1998. Søndag kveld ligger forholdet euro/kroner på 8,4425 i de valuatamarkedene som rapporteres av CNN Finance. Euroen skal bare falle 1,1 prosent til, så er vi der.

Det er derfor høyst sannsynlig at Norges Bank setter ned rentene bankene kan låne og spare til i sentralbanken med et nytt halvt prosentpoeng med det aller første.

Noen observatører mener banken vil vente til 12. april, som en premie for et snilt lønnsoppgjør, men vi tror ikke det er nødvendig. Nye kutt kan uansett komme i april og mai.

Akkurat som ved forrige rentenedsettelse fra Norges Bank, 3. mars, vil bankene deretter i tur og orden melde at de setter ned rentene. Med øyeblikkelig virkning for nye kunder, og 30-40 dager senere for gamle kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finn deg ikke i én måneds ventetid!

Dette er det ingen grunn til å finne seg i. Vi vet at det koster forsikringsselskapene rundt 5.000 kroner å huke en ny livsforsikringskunde. Kostnaden for å få tak i en kunde er kanskje litt lavere i banken, men det vil uansett lønne seg stort for banken å gi deg 0.5 prosent lavere rente én måned "før tida" enn å miste deg som kunde.

0.5 prosent av én million i én måned er rundt 450 kroner. Banken lar deg ikke spasere ut døra med ditt millionlån for å spare 450 kroner.

Krev din rett!

Det må være et minstemål av redelighet at man behandler gamle, gode kunder like bra som nye, ferske som kommer rett fra gaten.

Du bør ikke la deg avspise med unnskyldninger, hverken den om at det er teknisk vanskelig å gi deg lavere rente nå eller den om at de var trege også da renten gikk opp.

Dette får være deres problem. Du må si helt klart fra om at du tar lånet ditt og flytter det til en annen bank om de ikke gir deg den nye, lavere renten NÅ, idag. Og sier de nei, så flytt!

Flytt fra de tregeste bankene (de fleste av disse er forretningsbanker) og over i de kjappere. Den eneste banken som lot nye og gamle kunder få samme deal etter forrige rentenedsettelse var Fokus bank.

Siden du må betale etableringsgebyr og tinglysning i den nye banken, kan dette virke som en dårlig forretning, men husk at det blir flere rentenedsettelser i år. Noen mener det kan komme enda 3-4. Det vil derfor lønne seg over året.

Vi tror ti av ti banker sier ja, slik at du i virkeligheten slipper å flytte. Men send gjerne en rapport til DinSide om hvordan det gikk.