Argus øyeklinikk kjører i disse dager en kampanje, der de tilbyr synskorrigerende laserbehandling til 7.500 kroner per øye. Prisen er oppsiktsvekkende lav sammenliknet med hva som er standard for slike behandlinger.
I kampanjen er det forutsatt at du bestiller time gjennom Argus sine nettsider, og at bestillingen er gjort før 28. februar. Selve behandlingen kan derimot foregå etter at kampanjen er ferdig.
Men selv om det er nesten to uker igjen av kampanjetiden, får du nå beskjed på Argus sine nettsider om at tilbudet er utsolgt.
- Etterspørselen etter Argus-online timer har vært mye større enn forventet. Dette har dessverre medført at vi nå er utsolgt for disse timene, skriver Argus på sine nettsider.
Irriterte kunder
Det har fått flere potensielle kunder til å steile. En DinSide-leser skriver til oss og sier: - De er altså utsolgt på noe som ikke egentlig er et produkt, men en maskin de kan bruke ubegrenset antall ganger...
Spørsmålet blir altså: Hvordan kan en laseroperasjon, som du kan foreta på valgfritt tidspunkt, bli utsolgt?
Etter mange telefoner frem og tilbake til forskjellige personer på Argus, får vi endelig svar. Pågangen av interessenter har vært så stor, at Argus rett og slett ikke har flere ledige timer i kalenderen fremover. Kapasiteten er sprengt, og det er heller ikke mulig å bestille timer til ordinær pris.
Argus lover riktignok at kunder som sender en e-post til klinikken før kampanjetiden utløper, vil få den gunstige tilbudsprisen på laserbehandlingen så snart Argus har klargjort flere timer.
Les også: Er varen utsolgt?
- Ingen unnskyldning
Tilbudet fra Argus er med andre ord ikke et begrenset lokketilbud, selv om det ut fra deres egne nettsider kan se slik ut.
Og Argus gjør det eneste rette når de tilbyr den svært lave prisen til alle kunder som henvender seg før kampanjetiden er omme.

- Det at de får større pågang enn ventet er ingen unnskyldning for ikke å tilby produktet. Vi sier til de næringsdrivende at det er de som kjenner markedet best. De må da vite at så sterkt nedsatt pris vil gi stor etterspørsel. Og da bør man ha litt slingringsmonn i forbrukerens favør, sier uridisk seniorrådgiver Bernhard Vigen i Forbrukerombudet.
Han forklarer videre at dersom en bare tilbyr et visst antall behandlinger eller produkter, må dette spesifiseres i kampanjen. Dette har ikke Argus gjort, derfor må de tilby produktet til kampanjetiden er over.
Hva bør du gjøre når du føler deg lurt?
Mange av våre lesere forteller at de stadig opplever at supertilbud raskt blir revet vekk. Spesielt under januarsalget bugner det av knallgode tilbud, som er begrenset i antall.
Forbrukerombudet har tidligere sagt til DinSide at lokketilbud ikke er lovlige i Norge. Forbrukerombudet regner det som villedende markedsføring å annonsere for varer som ikke eksisterer eller som bare gjøres tilgjengelig i et beskjedent omfang. For eksempel vil det være villedende å annonsere et produkt som blir utsolgt den første dagen, når kundeavisen opplyser at kampanjen vil vare en uke.
Bernhard Vigen oppfordrer til å klage når en føler seg lurt av reklamekampanjene.
- De kan klage til oss, og ikke minst bør de gjøre bedriften oppmerksom på at dette er uholdbart, og forklare dem at du er en misfornøyd kunde, sier Vigen til DinSide.
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.