Utrygg med Trygg Hansa

Brutte telefonsamtaler, lange ventetider, utestenging av noen kundegrupper og lang saksbehandlingstid. Det er kundeservice det - i Trygg Hansa.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Mange av leserne våre har hatt problemer med forsikringsselskapet Trygg Hansa. Klagene går blant annet på dårlig tilgjengelighet, både via telefon, faks og epost.

Lei av å vente? Vis mer

Noen har i tillegg opplevd veldig lang saksbehandlingstid når de har hatt en skade.

DinSide har flere ganger kåret Trygg Hansa til det billigste forsikringsselskapet. Vår siste undersøkelse viste også at selskapet tilbød den billigste innboforsikringen. Men det er kanskje lite verdt for kundene når tilgjengeligheten er særdeles dårlig?

Vennligst legg på

Vi ringte Trygg Hansa på ti tilfeldig valgte tidspunkter, og fikk bekreftet problemene som våre lesere har opplevd.

Seks av ti ganger ble vi rett og slett bedt om å legge på. Via en telefonsvarer ble vi fortalt at Trygg Hansa hadde stor pågang, og at vi burde ringe tilbake senere.

Fire av gangene hadde vi flaks, og kom gjennom nåløyet. Men det krevde tålmodighet. Første og andre gang tok det henholdsvis seks og tolv minutter før vi fikk svar. Tredje gang fikk vi svar etter 20 minutter, og fjerde gang fikk vi opptatt-tone, og ble koplet ut etter 13 minutter på tråden.

En uoffisiell ringerunde til fem andre store forsikringsselskaper ga oss heldigvis inntrykk av en mye bedre tilgjengelighet der. Sjekk de andre selskapers svartider ved å klikke på lenken øverst til høyre.

Halvt års saksbehandlingstid

En av DinSides lesere hadde følgende opplevelse:

Jeg er kunde i Trygg Hansa. En bil kjørte inn i min bil, og skademeldingen ble sendt inn. Som i ALLE forsikringssaker; ting tar lang tid. Jeg purret på saken to ganger. Etter tre måneder kontaktet jeg motpartens selskap. De kunne fortelle at de hadde gitt melding til Trygg Hansa en måned tidligere om at de erkjente ansvar.

Min samboer hadde også en skade med sin bil. Dette var i august. Per februar i år har hun ennå ikke fått oppgjør. Hun er også forsikret i Trygg Hansa.

Vi er snart ikke kunder av Trygg Hansa lenger.

Velger selv sine kunder

Trygg Hansa har tidligere hatt et svært gunstig bilforsikrings-tilbud gjennom bladet Norsk Familieøkonomi. Etter 1. januar i år ble reglene strammet inn. Trygg Hansa krever nå at bileieren har opptjent en bonus på 70 prosent. Det betyr at han må ha vært skadefri i fem-seks år.

For folk som kjøper bil for første gang, eller som har hatt en mindre skade, blir en forsikring særdeles dyr.

Vi ba Trygg Hansa om et tilbud på en bil som ennå ikke hadde opptjent bonus. Årlig premie ble på om lag 23.000 kroner. Det er mellom 5.000-10.000 kroner mer enn prisen i andre selskaper.

De beste tilbudene er dermed forbeholdt gullkunder som selskapet forventer lite bry med.

Forferdelig lei seg

Administrerende direktør i Trygg Hansa Norge, Folmer Risager, erkjenner de mange problemene.

- Jeg er veldig lei meg for at vi har så store problemer med servicenivået, vi kjemper for å forbedre det. Men de høyere prisene er jeg ikke lei meg for. Vi blir nødt til å sette opp prisen for å bli lønnsomme, sier Risager.

Risager bekrefter at Trygg Hansa setter noen av prisene veldig høyt for å unngå bestemte kundegrupper.

- Vi er godt klar over at vi i noen tilfeller går glipp av en del gode kunder, sier direktøren.

Hva mener du?

Føler du at du får bra service i forsikringsselskapet ditt, eller har du hatt dårlige opplevelser? Si din mening her, og se hva andre mener.