UPC ignorerer småkunder

Tenk deg godt om før du betaler for å oppdatere TV-kabelen. Hvis den bare skal betjene noen få abonnenter er sjansene store for at kabelselskapet ikke vil prioritere å gi deg service.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

-Det er for galt at vi skal betale full pris til kabelselskapet når bildekvaliteten er så dårlig så ofte, sier Gudlaug Andresen til DinSide.

Hun er en av beboerne i Grimelundsveien i Oslo, hvor syv UPC-abonnenter er tilknyttet en felles kabel.

NRK2 i praksis...
NRK2 i praksis... Vis mer

De siste årene har bildekvaliteten vært svært varierende. I lange perioder mottas ingen av kanalene helt uten ”snø”. Det er særlig TV2 og NRK2 som er utsatt for de dårlige forholdene.

Beboerne har klaget hyppig og jevnlig til UPC, og riktignok fått service, men ofte etter ha måttet vente i flere dager. Forholdene har da bedret seg i en periode. Samtlige beboere har imidlertid utstyrt seg med bordantenne, som stadig må tas i bruk.

"Når vi får tid"

En av beboerne ringte for en tid siden, og klaget på TV-bildet. UPCs kundeservice var i utgangspunktet positive til å komme med en gang, men da oppdaget den serviceansatte at bare syv husstander var tilknyttet den aktuelle kabelen.

Beboeren fikk da følgende svar: ”Vi skal komme til dere når vi har tid. Du skjønner, vi holder på med et borettslag med 300 husstander som heller ikke har signal.”

Policy

Direktør for strategi og samfunnskontakt Øyvind Husby bekrefter at UPC har som policy å prioritere områder med mange kunder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- For eksempel ved lynnedslag i sommer, har vi prioritert servicen vår på denne måten, forteller han.

Gammelt anlegg

- UPC må ta ansvar
- UPC må ta ansvar Vis mer

Kabelnettet stammer fra 1976, og ansatte i kabelselskapet skal tidligere ha gitt uttrykk for at det trenger å skiftes ut. Husby bekrefter at det gamle anlegget særlig rammer allmennkringkasterne.

- På gamle anlegg, som i dette tilfellet, er TV-kanaler høyest oppe i frekvensområdet mest utsatt. TV2 og NRK2 er blant disse kanalene.

- Hvordan vil dere prioritere oppgradering av et slikt anlegg som dette, med få abonnenter?

- Hvert enkelt tilfelle må vurderes for seg. Vi vil blant annet se på hvor høyt husstandene selv prioriterer oppgraderingen. I de senere år har det blitt stadig vanligere at kundene selv eier anleggene, og selv finansierer oppgraderingen, sier Husby.

- Så lenge vi betaler full pris, synes jeg kabelselskapet har et ansvar for å vedlikeholde anlegget, mener Gudlaug Andresen.

UPCs policy kan imidlertid tyde på at beboernes valg står mellom selv å betale oppgradering av kabelen, eller å investere i parabolanlegg.

Dersom beboerne skulle velge å investere i et oppgradert kabelanlegg, vil de likevel stå bakerst i køen hos kundeservice i tilfelle lynnedslag. Det er derfor god grunn til å spørre seg om verdien av å satse flere penger på kabel-TV i Grimelundsveien.