Unngå høstdepresjon med lys

Slå på lyset eller gå en tur i skogen - men pass på godtesuget.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I månedene fremover blir nettene lengre og lengre. Dere som er glade i høsten går lange turer i parken og sparker i løvet, og hjemme tenner dere stearinlysene og nyter at regnet pisker mot ruten.

Men dere som hater høsten har det ikke så bra. Dere som har det verst lider av en såkalt høstdepressjon. For å unngå dette er det en del man kan gjøre - og det viktigste er lyset.

I følge professor Fred Holsten ved universitetet i Bergen blir 150.000 av oss blir hardt angrepet av høst- og vinterdepresjonen, mens mange flere, omtrent 450.000, får en mildere form for depresjon.

Og det er mørketiden som har skylda. De mørke månedene her i Norge kan gjøre grusomme ting for humøret. Mange av oss blir søvnige, legger på oss, får konsentrasjonsvansker og engster oss uten grunn.

Andre symptomer er utmattelse, fortvilelse, depresjoner, trøstespising og leddsmerter. De pleier å være verst når dagene er kortest, altså mot slutten av desember.

I alvorlige tilfeller kan folk som lider av vinterdepresjoner bli helt satt ut, og ute av stand til å utføre de enkleste oppgaver - som å gå ut en tur.

Professor Holsten sier at mellom tre og fire prosent av Norges befolkning får så alvorlige utslag av vinterdepresjon av vi må få medisiner eller annen behandling for å fungere.

Den vanligste behandlingsformen mot vinterdepresjon er lysterapi, som går ut på at pasienten sitter foran en ”lysboks” som simulerer naturlig sollys. Pasientene sitter i lyser opp til tre kvarter hver dag i løpet av de mørke månedene. Man kan godt lese en bok eller se på TV mens man får behandlingen, så lenge lyset treffer øynene.

Av andre behandlingsformer er aromaterapi og urtemedisiner vanlig. Det siste bør for øvrig ikke brukes sammen med lysterapi, da det i følge ekspertene kan gi uheldige bivirkninger.

En type behandling som naturligvis fungerer bra, dersom man har tid og penger, er å ta noen uker på ferie i sydligere strøk.

Er du vinterdeprimert?
Vinterdepresjon er humørforandringer som kommer av for lite sollys. Det er karakterisert av perioder med depresjoner som starter på høsten og blir borte til våren.

Du kan være vinterdeprimert hvis…

 

  • Du sover for mye, og kjenner seg trøtt hele tiden.
  • Synes rutineoppgaver blir frustrerende vanskelige.
  • Spiser masse mat med mye karbohydrater, og går opp i vekt.
  • Er for sliten til å gjøre noe som helst.
  • Har leddsmerter og urolig mage.
  • Har mindre sex-lyst enn vanlig.
 

Behandling
Den vanligste behandlingsformen av vinterdepresjoner er lysterapi. Andre metoder som antidepressiver, mosjon og psykoterapi kan også hjelpe. Å være utendørs de lyse timene på døgnet kan også minske symptomene. Men hvis du har tid og penger: Dra til Syden.

Forebygging
For å slippe unna vinterdepresjoner bør du…

 

  • Prøve å utvikle en positiv holdning til vinteren.
  • Gjøre morsomme ting om vinteren.
  • Være mest mulig i lyset, både utendørs og inne.
  • Mosjonere
  • Spise sunt
 

Mozon.no, 06.10.2004