Ulike sykkeltyper

Velg sykkel etter hvor du skal bruke den. Kjøp ikke en ren terrengsykkel dersom du kun skal sykle i bygatene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Skal du sykle en del på skogsveier og i terrenget, bør du selvsagt kjøpe en skikkelig terrengsykkel.

- Mange av de som sykler en del i marka, holder seg til grusveiene og behøver derfor ikke en offroadsykkel, sier Einar Bowitz ved sykkelverkstedet Den Gylne Eike i Oslo.

Mange har i dag likevel to sykler - en offroadsykkel og en hybridsykkel til bruk i byen. Grovt sett kan du velge mellom følgende sykkeltyper:

Terrengsykkelen

Terrengsykkel.
Terrengsykkel. Vis mer

Offroadsykkelen er laget for sykling i terrenget. Den har blant annet solid ramme, kraftige dekk, sterke bremser og mange gir. De siste årene har også billigere offroadsykler fått fjæring foran og/eller bak. Priser: Fra 2.000 til 34.000 kroner. For vanlig turbruk bør du bruke 6 - 10.000 kroner. Til røffere bruk og konkurranser bør du bruke 10 - 20.000 kroner.

Hybridsykkelen.
Hybridsykkelen. Vis mer

By-/hybridsykkelen

En mellomting mellom en terrengsykkel og en tradisjonell bysykkel. Den triller lett, og brukes derfor av mange til sykling til jobben samt en og annen søndagstur. Den har terrengsykkelens ramme, flate styre, kraftige bremser og mange gir. Fra bysykkelen har den fått smalere dekk, store hjul og et bredere sete. Priser fra 3.000 til 10.000 kroner. Bruk 5 - 7.000 kroner.

Racersykkelen.
Racersykkelen. Vis mer

Racersykkelen

Den gode, gamle sykkelen med bukkestyre med storhetstid rundt 1984. Den har svært smale dekk, relativt lett ramme og bremser. Svært rask på asfalt. Brukes til konkurransesykling. Priser fra 4.000 til 40.000 kroner. Bruk 6 - 15.000 kroner.

Familiesykkelen.
Familiesykkelen. Vis mer

Familiesykkelen


Folkesykkelen. Flatt eller oppbøyd styre, middels tykke dekk, mindre enn 10 gir, skjermer, bagasjebrett, lykt og støtte. Bruk 4 til 7.000 kroner.