Inga Holst, ufrivillig <br />
Enitel-kunde.
Inga Holst, ufrivillig
Enitel-kunde.Vis mer

Tvangskunde i Enitel

Telefonselskapet Enitel sørget for at Inga Holst fikk et abonnement som hun aldri hadde takket ja til.

Inga Holst (bildet) hadde aldri bedt om å bli kunde i telefonselskapet Enitel. Tidligere i januar mottok hun plutselig en regning fra telefonselskapet.

- Jeg kjente igjen numrene som var spesifisert på regningen. Det stemte altså at det var numre som jeg hadde ringt til, sier Holst.

Holst vet ennå ikke om Telenor kommer til å sende regning på de samme samtalene.

Ikke ukjent

Inga Holst kontaktet Enitel for få dem til å annullere regningen. Selskapet påstod at de tidligere hadde sendt et tilbud til henne på et telefonabonnement.

- Uansett om de tidligere hadde sendt meg et tilbud, hadde jeg i alle fall aldri takket ja til noe abonnement, sier den irriterte Enitel-kunden.

Konsulenten i kundeserviceavdelingen var ikke ukjent med problemstillingen.

- Hun fortalte meg at hun flere ganger hadde opplevd at folk hadde takket nei til å bli kunde, men at selgerne likevel hadde meldt folk inn på et abonnement, sier Holst.

Kundekonsulenten lovet å bringe saken videre, men Inga Holst har ennå igjen å høre fra Enitel.

Klager fra kunder

Inga Holst vil trolig slippe å betale telefonregningen fra Enitel.

- Hvis kunden hevder at hun har blitt misforstått, og vi ikke kan motbevise dette, vil vi trekke tilbake regningen, sier Nils Katla, som er direktør for personmarkedet i Enitel.

Ifølge Katla har registreringen av kundeforholdet foregått på normal måte.

- Vi har blant annet registrert hennes fødselsdato, sier Katla.

Inga Holst hevder derimot at hun aldri har registrert seg i Enitel.

Nils Katla forklarer at det har blitt sendt både et bekreftelsesbrev og andre brev til kunden.

- Klager kunden ikke på bekreftelsesbrevet, vil abonnementet fortsette, sier Katla.

- Jeg husker ikke at jeg har mottatt noen brev, sier Inga Holst.

Katla erkjenner at Enitel i løpet av sommeren 2000 fikk en del klager fra kunder som hadde blitt registrert, og som ikke ønsket å være kunder.

- Vi har derfor gått gjennom rutinene våre for å sikre oss at det skjer så få feil som mulig, sier Enitel-direktøren.