TV2 vil reklamere for legemidler

Kåre Valebrokk ønsker seg reklame for reseptfrie legemidler på TV2. - Det er et kjempemarked! Mellom 100 og 150 millioner kroner, sier han. I forrige uke ble slik reklame tillatt i Danmark.

TV2-sjefen sier dette i et intervju med Stavanger Aftenblad, og spørsmålet er blitt aktualisert med debatten om politisk reklame på TV, og TV Vest som brøt loven seks ganger i går da de sendte reklame for Fremskrittspartiet.

Valebrokk mener det er på tide at noen «tar et oppgjør med forbudet».

- Det som er lov i ett media, skal være lov i et annet. Det sier også menneskerettskonvensjonen. Dette betyr ingenting i penger. For TV2 er inntektene fra politisk reklame peanøtter, sier han til Stavanger-avisen.

I dag er det lov til å reklamere for politiske partier og reseptfrie legemidler i blader og aviser, men ikke på TV. Valebrokk håper på at TV Vests utprøving nå vil føre til lik behandling mellom aviser og TV.

- Blir det likebehandling mediene imellom når det gjelder politisk reklame, bør det samme gjelde for de reseptfrie medisinene. Og det er et kjempemarked! Mellom 100 og 150 millioner kroner. I forrige uke ble slik reklame tillatt i Danmark. Nettopp med henvisning til den europeiske menneskerettskonvensjonen, sier Valebrokk til avisen.

Reseptbelagte legemidler er det i dag kun lov til å reklamere for ovenfor helsepersonell, og det ser ikke ut til at EU vil forandre på de reglene med det første.

Medisinsk direktør Henrik Lund i legemiddelselskapet AstraZeneca er fornøyd med situasjonen slik den er i dag, men tar gjerne en debatt om regelverket.

- Spørsmålet er om legemidler er så komplisert at forbrukerne ikke skal få vite noe om det fra andre enn legen sin, sier han til Mozon.

Han understreker at de ved å reklamere ikke er interessert i å selge medisiner til folk som ikke er syke.

- Når vi i USA henvender oss direkte til publikum, prøver vi ikke å overbevise friske om at de er syke. Vi prøver å overbevise de som er syke om at de kan få hjelp.

- I dialogen med helsepersonell i Norge er det selvsagt de samme prinsipper for hvem som trenger behandling, som gjelder.

I USA har reklame for reseptbelagte legemidler til forbrukere vært lovlig i noen år, og FDA (den amerikanske legemiddelmyndigheten) har ikke funnet noen negative helsemessige effekter av dette.

Derimot har de sett at prisen på medisiner stiger med 17 prosent årlig - og noe av grunnen til dette kan være de enorme markedsføringsbudsjettene legemiddelbransjen opererer med. I 2001 brukte industrien 2,7 milliarder dollar på reklame ovenfor publikum. Det er tre ganger mer enn før forbudet mot reklame ble opphevet på slutten av 1990-tallet.

FDA fant også ut at effekten av reklamen er stor. En undersøkelse viste at nesten ni av ti amerikanere sier at de har hørt eller sett en annonse for reseptbelagt medisin. Omtrent hver tredje sier at de har snakket med legen sin om en medisin de har hørt om gjennom reklameoppslag - og 44 prosent av dem fikk resept på den medisinen.

Produsentene hevder at reklamen sprer kunnskaper til vanlig folk, og ofte gjør folk oppmerksomme på gryende sykdom og tilgjengelig behandling - som ellers ikke ville blitt kjent.

Mozon.no, 15.08.2003