Trinn 2. Sperring av kort & telefoner

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kortet: Vel tilbake på hotellet kastet vi oss over hotelltelefonen og ringte først til Visa International.

En hyggelig mann svarte på engelsk i den andre enden, og noterte ned mine personopplysninger. Ettersom mitt tapte kort var fra Skandiabanken og jeg ikke husket kontonummeret, ble vi satt direkte over til Skandiabanken i Norge.

Kortet ble dermed sperret for videre bruk.

Problemet er selvsagt at som ferierende er du avhengig av å ha tilgang på penger. For å unngå tapping av kontoen og gjøre pengene tilgjengelige, ville jeg derfor overføre innestående på konto over til reservekortet mitt.

Det kunne imidlertid ikke Skandiabankens kundeservice gjøre for meg.

Jeg gikk derfor ned i resepsjonen, logget meg inn på nettbanken, og overførte innestående på konto over på reservekortet mitt. Siden jeg var usikker på om kortet likevel kunne bli brukt, overførte jeg også hele kontokreditten.

I ettertid har det vist seg å være et lurt trekk. Hvorfor kan du lese mer om her.

Telefonene


For å hindre at kjeltringene ringte med telefonene våre, måtte vi også sperre SIM-kortene. Dette ble gjort ved å ringe til et familiemedlem i Norge, som så kontaktet Telenor direkte.

For å være på den sikre siden sendte jeg også en e-post til Telenors kundeservice og ba om det samme. I praksis hadde da begge telefonene allerede blitt sperret.

Artikkelen fortsetter under annonsen