Trikken dobbelt så dyr som buss

DYR LUKSUS: Oslo sporveiers egne beregninger viser at trikken er dobbelt så dyr som bussen. Men plassen ombord er god - kanskje fordi så få kan leve med forsinkelsene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trikken dobbelt så dyr som buss

  1. Samlet 18.000 underskrifter for trikken

Bør vi beholde trikken?

(Avsluttet)
Ja(60%) 282
Nei(35%) 166
Vet ikke(4%) 21
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.




Nysgjerrige på hva som får folk til å lese opp dikt og skrive navnetrekk for å beholde trikken, går vi ut i Oslotrafikken for å se selv.

DinSide tar trikken

Tre minutter forsinket på tross av nesten trafikkstille gater, kommer trikk nummer 11 til Biermannsgate på Oslos østkant. Ankomst er varslet klokken 8:09 på skiltet ved stoppestedet. Klokken er altså 08:12 en torsdag morgen i september, og vi skal ta trikken til byens navle.

Trikken kommer- omsider
Trikken kommer- omsider Vis mer


Rushtrafikken har ennå ikke begynt for alvor, og vi seiler gjennom gatene. Ombord har vi det behagelig. Stemningen er avslappet - nesten meditativ - og det lukter rent. Det er til og med sitteplasser til passasjerene som kommer på. En ung kvinne ser på utsikten til rytmer fra walk-mannen sin. Sjåføren gjør så godt han kan med særnorske diftonger, og får oss til å forstå at vi nærmer oss Schous plass, fortsatt tre minutter forsinket.

Business-class

Videre til Stortorget er det et par - tre stykker som står, men fortsatt er det god plass ombord. Det er praktisk talt stille bortsett fra trikkens egne lavmælte hvin ved akselerasjon fra stoppestedet. I ny og ne rasler det i avispapir. Vi stiger av på Stortorvet klokken 8:23. Vi har hatt en hyggelig tur, men er tre minutter forsinket i forhold til ruteplanen.

Spørsmålet er om denne målingen er pålitelig nok til å konkludere med at trikken har fått en ny giv - "i disse dager praktisk talt i rute!". Vi må ta turen en gang til, og drar tilbake til Biermannsgate for å teste avgangen 08:39 - som også viser seg tre minutter forsinket.

Tettere og tregere

Noen flere passasjerer står denne gangen, men stemningen er fortsatt opphøyet. Det tygges tyggegummi, drikkes kaffe fra beger, og to-tre rytmer fra like mange walk-men forstyrrer freden ombord.

Etter noen minutters stillstand er lyset rødt
Etter noen minutters stillstand er lyset rødt Vis mer


Men lykken varer ikke evig. Avvikene fra rutetabellen stiger til både syv og åtte minutter mellom Hausmannsgate og Stortorvet - uten annen synlig forklaring enn at det finnes biler i gaten. Rett før vår siste holdeplass snur en lastebil foran domkirken. Vi må vente i et par minutter til skinnegangen igjen er fri. Så må vi vente igjen fordi lyset er blitt rødt i mellomtiden. Vi skulle ha ankommet Stortorget klokken 08:50 og rukket et møte som begynte klokken 9:00. Vi går av trikken klokken 08:58, og ankommer møtet andpustne og forsinket.

- Det er nærmere 80 lyskryss i byen som skal ha aktiv signalprioritering, men bare 8 fungerer fullt ut, forklarer informasjonssjef Cato Asperud i Oslotrikken, som også understreker at det jobbes iherdig med å utløse bevilgninger for å forbedre situasjonen.

Asperud kan dessuten fortelle at det ikke er noen utpreget tendens til at forsinkelsene på trikken er særlig mer enn tre minutter.

Men hva er det som får folk til å demonstrere for å opprettholde trikken i Oslo på tross av tilfeldige avganger og opprivende opplevelser for folk som skal rekke ting?

Skinnefaktoren

- Trikken kan oppfattes som en del av kulturen vår, og har noe ved seg som bussen ikke har. Vi har faktisk observert en egen betalingsvilje for transportmidler som går på skinner - en "skinnefaktor", sier forsker Åse Nossum ved Transportøkonomisk institutt (TØI). Kanskje den skyldes at skinnene gir oss en følelse av forutsigbarhet, fortsetter hun.

I en undersøkelse gjort på oppdrag fra bl.a. Oslo Sporveier i 2002 fant TØI en gjennomsnittlig skinnefaktor for skinnegående transport på 2-3 kroner per tur i Oslo.

Trafikantene har forskjellige preferanser for skinner: For noen er det av stor betydning om transportmiddelet går på skin­ner, for andre betyr det mindre.

- Men høyere betalingsvillighet er ikke et tilstrekkelig grunnlag for å slå fast at det bør satses mer på skinnegående transport i Oslo, sier Nossum. Det krever et totalregnskap hvor man bl.a. tar hensyn til at både kostnaden og kapasiteten til skinnegående transportmidler er høyere enn for en buss, avslutter hun.

Enhetskostnader per plasskilometer
Kr/plasskm*T-baneTrikkBuss
Variable driftskostnader inkl kapitalkost vogner0,500,650,45
Systemkostnader0,100,250,01
Avskrivning infrastruktur0,200,100,05
Sum0,801,000,51
Kilde: Byrådsavdeling for Samferdsel og miljø *)Kostnad per plasskilometer er gjennomsnittlig kostnad ved å kjøre vedkommende tog eller vogn én kilometer dividert på summen av sitteplasser og ståplasser i toget eller vognen.

I følge Oslo Sporveiers egne beregninger er trikken dobbelt så dyr i drift som bussen.


Ingen tvil om at trikken har mange og høylydte tilhengere. Det store spørsmålet er om tilhengernes skinnekjærlighet er et godt nok argument til å forsvare doble kostnader.