Trening og p-piller kan svekke benbygningen

I følge en ny undersøkelse kan unge kvinner som tar p-pillen og trener risikere svekket benstyrke i hofter og rygg, særlig hvis de får for lite kalsium gjennom kosten.

Trening og p-piller kan svekke benbygningen
I følge en ny undersøkelse kan unge kvinner som tar p-pillen og trener risikere svekket benstyrke i hofter og rygg, særlig hvis de får for lite kalsium gjennom kosten.

Det er en toårig studie fra Purdue universitet i Indiana USA som tyder på at prevensjonspiller kombinert med trening kan svekke benstrukturen i hofter og ryggsøyle hos jenter mellom 18 og 30 år. Det var ikke angitt hvor mye trening kvinnene i undersøkelsen bedrev.

Ved svekket benstyrke på visse områder av kroppen, kan jentene få problemer senere i livet , skriver forfatterne i undersøkelsen som er publisert i juniutgaven av journalen Medicine and Science in Sports and Exercise.

Kalsium styrker
Undersøkelsen viste imidlertid at de kvinnene som trente og tok p-piller kunne motvirke svekkelser i benstrukturen hvis de fikk i seg nok kalsium.
Bakgrunnen for undersøkelsen som startet med 180 kvinner og etter to år besto av 55 kvinner, var å undersøke effekten av trening og mineralinnholdet i skjelettet hos unge kvinner. Uavhengig av om de tok p-piller eller ikke. Etter to år fant forskerne det overraskende resultatet av sammenheng mellom trening, p-piller og svekket benstruktur.

Ikke stopp treningen
Leder for undersøkelsen, professor i ernæring Connie Weaver anbefaler at unge kvinner som tar p-pillen og trener fortsetter med treningen. Trening styrker andre deler av skjelettet, spesielt armer og ben. I tillegg oppnår jentene også de andre helsefordelene. Men jentene må være spesielt oppmerksomme på å få i seg nok kalsium, understreker Weaver.

Kilde: Scientific Journal of Medicine and Science in Sports and Exercise
Bearbeidet av Silje Stavik 26.06.01 mozon.no