Trening med bøtte og klut

Vanlig husarbeid kan være redningen for mennesker med høyt blodtrykk. Her er ti tips til god trening hjemme.

Du trenger ikke nødvendigvis å slite på tredemøllen for å få blodomløpet i gang. Helt vanlige aktiviteter som husvask, hagearbeid eller bilvask kan bidra til et lavere blodtrykk, mener forskere ved Indiana University Bloomington.

Les også: Slik får du stram rumpe

De har undersøkt aktivitet og blodtrykk hos 28 mennesker mellom 42 og 63 år. Deltakerne ble utstyrt med blodtrykksmålere og bedt om å gjøre vanlige aktiviteter i hjemmet som tilsvarte en forbrenning av 150 kalorier over 12 timer.

Vanlig aktivitet
Undersøkelsen viste at en samlet innsats på fire timer gjennom dagen kunne senke blodtrykket i seks til åtte timer. Deltakere med høyt blodtrykk hadde spesielt stor nytte av denne typen bevegelse.

- Undersøkelsen viser at vanlig fysisk aktivitet bør ansessom et viktig bidrag til kontroll av høyt blodtrykk, sier forskeren Jaume Padilla i følge magasinet HealthDay.

Undersøkelsen er publisert i magasinet Medicine & Science in Sports & Exercise.

Har du mer lyst til å trene hjemme enn å gå til treningsstudioet? Her er våre ti tips for bevegelse som får deg i form:

1) Re opp senga selv
Husarbeid er bra for deg. Og en liten jobb som å re opp senga kan koste kroppen 50 kalorier om du gjør en skikkelig jobb. Vasking, støvuging og rydding er verd omtrent 300 kalorier på en time.

2) Rot i senga
Når senga først er redd opp bør du kaste deg oppi sammen med en partner og finne på noe moro. Sex er glimrende trening og kan medføre et gladere sinn som en ekstra bonus. Så kan du jo re opp på nytt senere, og så er sirkelen i gang...

3) Jobb i hagen
Kom deg ut i hagen minst en gang i uken. En times innsats med å klippe plenen og rake løv kan ta knekken på hele 350 kalorier.

4) Løp etter bussen
Det er ingen skam å være forsinket. Om du løper en holdeplass etter bussen, er du 100 kalorier lettere etter fem minutter.

5) Tren i dusjen
Strammere rumpe og benmuskler kan bli dine med noen enkle øvelser. Bruk tiden i dusjen til å ta ti tåhevninger.

6) Situps før badevannet
Et varmt bad er gromme saker for en sliten kropp. Men det vil ta fem minutter å fylle badekaret med varmt vann. Denne tiden kan du bruke til å ta ti situps tre ganger på badegulvet.

7) Øvelser ved skrivebordet
Du kan ikke jobbe 100 prosent hele tiden. Ta en lite pause og gjør noen enkle øvelser av og til. Vi anbefaler å slenge bena på bordet og trekke magen inn mot ryggen i 20 sekunder. Gjenta ti ganger.

8) Vask bilen
Det er feigt å bruke vaskehall. Om du vasker bilen selv er du sikker på at jobben blir skikkelig gjort, du sparer noen kroner og forbrenner opptil 300 kalorier.

9) Hopp og sprett
Kjøp deg et hoppetau eller bruk startkablene til bilen. Sett på noe tøff musikk, skift til hettegenser og føl deg som en undergrunnsbokser i ti minutter. Hoppetau er glimrende trening og gøy hvis du setter deg i den rette stemningen.

10) Gjør noe gøy
Lek er ikke trening. Ta fram sykkelen, triks med en fotball eller ta en runde på rollerblades. Men se opp for bi-effekter: I tillegg til bedre form kan du risikere å bli direkte glad av å leke litt.

5 snarveier til flat mage

Først opprettet: 22.09.2005
Sist redigert: 03.05.2007