Tren deg røykfri

Mange som slutter å røyke frykter vektøkning. Med moderat trening kan du både bli kvitt røyksuget og holde ekstra kilo på god avstand.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Det er viktig at folk legger opp til en sunnere livsstil og driver med mer fysisk aktivitet når de skal slutte å røyke, sier produktsjef for individuell trening Thomas Nordvik i treningsskjeden Elixia til nyhetsbyrået Newswire.

Hver januar merker treningssenteret en enorm økning i antall folk som ønsker å melde seg inn. Mange av disse ønsker å leve sunnere og prøver å kvitte seg med sigarettene.

- Vi regner med å få rundt 4 000 nye medlemmer i januar. Dette er ca. 10 prosent av vår totale medlemsmasse, sier Nordvik.

Redusert forbrenning
Det er helt klart en sammenheng mellom vellykket røykestopp og trening, sier spesialist i allmennmedisin Lars Grytli ved Omnia Medisinske senter.

- Det er stoffer i sigaretten som bidrar til høyere forbrenning. Når man slutter å røyke vil forbrenningen gå litt ned, og det er derfor viktig å trene mer og holde seg i aktivitet, sier Grytli.

Han understreker at det ikke nødvendigvis er mye trening som skal til.

- Hvor mye trening som skal til er individuelt. For noen er det kanskje nok å begynne å gå turer, sier Grytli.

Mangfold og glede
Det er viktig at folk trener og mosjonerer på en måte de trives med. Vi anbefaler ikke noe rigid treningsprogram, men sier at folk bør ha variasjon i aktivitetene. En til to treningsøkter i uken kan for eksempel være en god ting å begynne med, sier Nordvik.

Hun påpeker dessuten at det også er viktig å fokusere både på kondisjonstrening og styrke.

- Det er helt individuelt hva folk liker og trenger. Det viktigste er at de kommer i gang og klarer å få en sunnere livsstil, sier Nordvik.

Mozon.no, 08.01.2004

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!