Trekk inn navlen og tren ryggen

- Trekk inn navlen og hold i 10-20 sekunder. Det er god trening for ryggen, sier fysioterapeut Gitle Kirkesola. Han har vært med på å utvikle helt nye treningsprogrammer som både toppidrettsutøvere og kroniske ryggpasienter bruker.

Kirkesola er fysioterapeut med manuell terapi og idrettsfysioterapi som spesialområder. Han holder kurs, utarbeider treningsprogrammer og arbeider som fritttsående konsulent fra sin base i Kristiansand. Særlig har han de siste årene arbeidet med å utarbeide helt nye treningsprogrammer. Både kroniske ryggpasienter og toppidrettsutøvere med ryggproblemer har brukt disse treningsprogrmamene med stort hell.

- Hvilke ryggpasienter bør trene?

- Alle som har hatt plager over lengre tid, bør trene fordi musklene blir svakere og man får mindre styring og kontroll når kroppen ikke er i aktivitet.

- Kan ryggplager trenes bort?

- Hos rundt 85 av 100 pasienter med kroniske ryggplager kjenner vi ikke den eksakte årsaken til plagene. Vi tror noen av disse plagene kan trenes bort, men vi vet ikke nøyaktig hvilke. Her har vi ikke gode nok undersøkelsesmetoder ennå. Men trening kan sannsynligvis hindre at man blir dårligere enn man ellers ville blitt, fordi trening gjør at man får tilbake styrke og stabilitet.

- Hvordan skal man trene?

- Man skal starte med å trene de indre og dyptliggende muskelgruppene først. Det er disse musklene som stabiliserer blant annet ryggraden. For eksempel er det en stor muskel, transversus abdominis, som går tvers over nedre del av magen og er festet i ryggen. Muskelen er svært viktig for å stabilisere ryggen. I tillegg er det en rekke stabiliserings-muskler som er festet i hver ryggvirvel. Vi kaller dem lokale muskler fordi de har lokale oppgaver. I tillegg har vi globale muskler, dette er muskler som vi bruker for å bevege ryggen. De lokale og globale musklene samarbeider i et sinnrikt system som vi ennå ikke kjenner i detalj. Stadig finner vi ut mer om hvordan dette muskelsystemet samvirker.

- Hvordan trener man de lokale musklene i praksis?

- Magemuskelen transversus abdominis kan man ganske enkelt trene ved å trekke navlen og nedre del av magen langsom inn, og så holde i 10-20 sekunder. Dette kan man gjøre mens man befinner seg i forskjellige stillinger, mens man står, ligger og går for eksempel. De lokale stabiliseringsmusklene skal ikke trenes for hardt, man skal bare belaste dem med 25-30 prosent av musklenes holdekraft. Blant kroniske ryggpasienter er det mange som i begynnelsen ikke klarer å få god kontakt og kontroll med transversus-muskelen.

- Hvorfor ikke?

- Signalene går jo fra sentralnervesystemet til muskelen. Et sted på veien blir signalet helt eller delvis blokkert, vi vet ikke helt hvordan. Med spesielt ultralydutstyr kan man se om muskelen trekker seg sammen.

- Når man har trent de stabiliserende lokale musklene en periode, hva gjør man da?

- Etter hvert kombinerer man og trener de lokale og globale musklene samtidig. Også noen av de globale har stabiliserende oppgaver. Her har vi utviklet et nytt treningssystem som vi har kalt Slyngeterapi , såkalt Sling Exercise Therapy eller S-E-T. Det benyttes et spesielt apparat til å utføre de fleste øvelsene. Prinsippet er at kroppen brukes som motstand, det medfører at man får aktivert og dermed trent mange flere stabiliserende muskelgrupper enn med andre treningsmetoder. For eksempel får man aktivisert muskler på alle sider av et ledd og ikke bare på den ene siden. Dermed får man etter hvert sterk og god stabilisering av leddet.

Slyngeterapien er ennå ikke etablert vitenskap. De siste fem årene har det vært intens forskning: Både her i Norge og i utlandet er det utviklet treningsprogrammer som er under utprøving på pasienter. Om et par år vet vi om disse metodene virker like bra som vi tror.

Sansemotorisk trening er også viktig, slik trening går ut på å bedre samordningen og kontrollen av bevegelser. Når ledd og muskler har vært lite brukt over lang tid, vil man etter hvert få dårligere kontroll, og denne er det viktig å øve opp igjen. Her finnes det egne programmer og øvelser innen S-E-T.

- Hvor stor andel av norske fysioterapeuter er kjent med de nye treningsmetodene?

- Ni av ti fysikalske institutter har det utstyret som skal til, her kan det brukes et norskutviklet apparat som kalles TerapiMaster. Men ikke alle fysioterapeuter har kurs i hvordan den nye slyngeterapien utføres.

- Hvordan kan vi unngå ryggplager?

- All aktivitet er bra, turgåing og svømming, for eksempel. Det viktigste er at man holder på med noe i fritiden og ikke bare sitter stille.

- Mange trener sit ups og ryggøvelser i helsestudio og på treningssentre. Er det bra?

- Man får i alle fall trent det vi kaller globale muskler, men man får ikke trent de lokale stabiliserende musklene i tillegg. Derfor er det gunstig å holde på med forskjellige aktiviteter i fritiden. Jo mer styrke man har i de stabiliserende lokale musklene, jo tøffere kan man trene de store globale musklene. Vi vet ennå ikke eksakt hvilke typer trening og aktiviteter som er best for å styrke de stabiliserende lokale musklene og dermed forebygge for eksempel ryggplager,men vi har en ganske god formening. I løpet av få år regner vi med at forskningen kan gi oss svar på disse spørsmålene.

- Det høres litt sprøtt ut at vi skal være nødt til trene etter avanserte dataprogrammer for å få brukt musklene våre?

- Ryggplager er en livsstilsplage som rammer moderne vestlige samfunn. Vi bruker kroppen for ensidig, og vi bruker den mindre enn før. Dermed får vi ikke jevnlig trent musklene våre, og vi får vondt. Den tredje verden har ikke disse plagene.

- Vi lider av muskel-underforbruk med andre ord?

- Ja, det kan du godt si. Vi har er ikke aktive nok til å holde kroppen frisk, sier Kirkesola.

 

Mozon.no, 28.02.2001