Trege Telenor trenerer

- Det er ingen tvil om at Telenor bruker den tid som passer dem. Dette er et eksempel på at Telenor trenerer, sier Jarl Øverby, markedsdirektør i Bredbåndsfabrikken.

Bredbåndsfabrikken lover sine telefonikunder at de innen tre uker skal slippe å betale tellerskritt til Telenor.

Til tross for dette har en rekke kunder ringt og klaget på at de fortsatt får regning fra Telenor - hele tre måneder etter bestillingen.

Alt for lenge

- Dette er selvsagt alt for lang tid for en enkel sak som å flytte et abonnement. Jeg tror ikke problemet er at Telenor ikke kan gjøre det raskere, men heller at de ikke vil. De mister kunder og dermed inntekter til oss. Det virker som de ved å trenere prøver å beholde disse kundene så lenge som mulig, sier Øverby.

Bredbåndsfabrikkens telefonikunder betaler kun 30 kroner måneden for ubegrenset telefoni (forutsatt samtidig Internett-abonnement til 300.- per måned) til fasttelefon-abonnementer innenlands. I påvente av IP-telefoni må de betale fastavgiften til Telenor i tillegg.

Benekter

I Telenor avviser de kritikken, og benekter nardnakket at de trenerer noe som helst.

- Vi trenerer ingenting, men det kan være at det er snakk om noen enkelttilfeller. Vi har tidligere hatt problemer med å ta unna dette, men per i dag har jeg ingen rapporter på at vi er forsinket, sier Helge Qvigstad, informasjonsdirektør i Telenor Telecom.

Qvigstad opplyser at de håndterer omlag 6.000 overføringer av abonnenter til andre teleleverandører som bruker Telenors nett. Han sier at det skal ta fem dager eller mindre å overføre trafikkansvar til andre teleleverandører.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Samtidig er det klart at dersom dette gjelder mange enkeltabonnenter, skal vi se på det, sier Qvigstad.