Virkes Handelskonferanse 2019

Tre høydepunkter fra Handelskonferansen

I en næring under press og i stadig endring, er det én som sitter med makta: Forbrukeren.

HANDELSNÆRINGENS HØSTSAMLING: Over 600 deltakere var påmeldt Virkes Handelskonferanse 24. september 2019, som ble avholdt på Clarion The Hub i Oslo. Her ser du administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke ønske deltakerne velkommen. Foto: Eilin Lindvoll.
HANDELSNÆRINGENS HØSTSAMLING: Over 600 deltakere var påmeldt Virkes Handelskonferanse 24. september 2019, som ble avholdt på Clarion The Hub i Oslo. Her ser du administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke ønske deltakerne velkommen. Foto: Eilin Lindvoll. Vis mer

I fjor var temaet for Virkes Handelskonferanse «Retail Apocalypse». Norsk handelsnæring fryktet inntoget av utenlanske handelsgiganter som Amazon og Alibaba, samt hvordan digital teknoloigi utfordret de fysiske butikkene. På toppen av det hele kom momsgrensa på 350 kroner for handel over grensene på nett, ei grense som fjernes fra 1. januar neste år.

Det var en betydelig mer optimistisk næring som var samlet på nyåpnede Clarion The Hub i år.

- Handelen er ikke død, den endrer seg bare, slik den alltid har gjort. Vi ser at forskjellen mellom vinnerne og taperne i næringen blir større, og konkurransen om kundene har aldri vært større, sa administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke under sitt innledningsforedrag.

Flere av foredragsholderne som entret scenen i løpet av dagen var tydelige på at selv om handelsnæringen overlever, er det én som sitter på toppen med makta, nemlig forbrukeren.

Dinside var til stede for å høre mer om hvilken utvikling forbrukerne kan vente seg i tiden framover når det gjelder handel på nett og i fysisk butikk. Her er tre høydepunkter fra Handelskonferansen:

BORIS og BOPIS

I år var det BORIS og BOPIS som var hovedtemaene, eller æresgjestene, under handelsnæringens høstsamling.

For deg som ikke kan russisk, står BOPIS for «Buy online, pick-up in store», mens BORIS betyr «Buy online, return in store». Disse to konseptene viser hvordan samspillet mellom nettbutikk og fysisk butikk trolig vil utvikle seg framover.

- Våre undersøkelser viser at mer enn halvparten av forbrukerne fortsatt foretrekker å gå i fysisk butikk, først og fremst for å se og prøve varene, men netthandel trumfer butikkene, fordi de ofte har lavere pris og leverer fort, sier Harald Andersen, direktør for Virke Handel.

Dinside snakket med Harald Andersen, direktør for Virke Handel, under Handelskonferansen i Oslo 24. september 2019. Video av Eilin Lindvoll. Vis mer

Bransjene som gjør det best, og dårligst

Som Kristensen sa i sitt innledningsforedrag under konferansen, blir forskjellene mellom vinnerne og taperne i handelsnæringen stadig større.

Så, hvilke bransjer gjør det best og dårligst, og hvorfor er det slik?

De voksende bransjene er elektronikk, apotek, sportsbutikker og kjøkkeninnredning, mens de stagnerende bransjene er sko- og klesbutikkene, jernvarehandel, foto og helsekost.

PRISSJEKK: Åtte av ti forbrukere sjekker priser på nett før de eventuelt går til en fysisk butikk. Vi handler på nett fordi det er raskt, enkelt og billig. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
PRISSJEKK: Åtte av ti forbrukere sjekker priser på nett før de eventuelt går til en fysisk butikk. Vi handler på nett fordi det er raskt, enkelt og billig. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix. Vis mer

Grunnen til at overnevnte bransjer gjør det bra og dårlig, er at handelen forflytter seg mellom dem:

  • Flere forbrukere kjøper sko hos sportsbutikkene i stedet for i skobutikkene.
  • Apotekene seiler opp som forhandlere av annet enn medisiner, og tar slik over for helsekostbutikkene.
  • Fotobutikkene må dessverre se seg slått av den digitale utviklingen.
  • Elektronikkbransjen lever godt, fordi forbrukerne fortsatt vil ha de dyreste TV-ene og mobilene.

Noe apotekene også vinner forbrukerne på, er at de gjør det godt på Google. Dersom du søker etter en lidelse, vil flere av topptreffene lede deg til apotekenes nettsider hvor du kan få tips og råd om den aktuelle lidelsen, og kjøpe produktene som skal hjelpe deg gjennom den.

TOPPTREFF: Et raskt Google-søk hvis du har ei inngrodd tånegl gir deg både råd fra flere apotek, samt forslag til produkter som skal helbrede deg fra den smertefulle lidelsen. Foto: skjermdump.
TOPPTREFF: Et raskt Google-søk hvis du har ei inngrodd tånegl gir deg både råd fra flere apotek, samt forslag til produkter som skal helbrede deg fra den smertefulle lidelsen. Foto: skjermdump. Vis mer

- For å vinne kundene, må butikkene «ta» dem før nettet gjør det, sier Andersen.

Butikkenes overlevelsesstrategi

I forlengelsen av handelsnæringens vinnere og tapere, ble det lagt fram fem overlevelsestips til bransjene:

  1. Ha et mål. Dette er viktig for å bygge lojalitet mellom butikk og kunde. Skal butikken levere på service, utvalg, pris eller annet?
  2. Kunden er sjefen, men må ledes an med gode ideer og løsninger. Det betyr at butikkene i større grad må inspirere kundene.
  3. Omorganisering. Butikkene må gå fra å ha avdelinger til å ha team med én oppgave hver.
  4. Teknologi, og sømløshet mellom fysisk butikk og nett.
  5. Butikken bør være 50 prosent leveringssted, jamfør BORIS og BOPIS, og 50 prosent «sosial lekegrind».

Hvis de klarer å levere på samtlige områder, vinner de kundene, ifølge Andersen i Virke Handel.

Hauk Landsverk og Hans-Petter Døvre, henholdsvis digital direktør og konseptsjef i Elkjøp, var også til stede på konferansen. De fortalte hvordan elektronikkgiganten jobber for å kartlegge kundereisen, både i fysisk butikk og på nett, slik at de kan gi en friksjonsfri kundeopplevelse på begge arenaene.

Elkjøp ønsker at butikkene skal skape trygghet ved at kunden kan prøve produktene og få hjelp, inspirere og skape behov, samt bidra til en effektiv handel.

- I fjor fryktet vi Amazon og andre utenlandske giganter, men nå er vi litt mindre bekymret etter å ha utforsket hvordan samspillet mellom nett, butikk og teknologi kan bli bedre, sa Landsverk.

Morgendagens handelsvirkelighet

For å oppsummere: Handelsnæringen fortsetter å være i stadig endring, og kampen om kundene er den viktigste. Det er nemlig kundene, altså forbrukerne, som sitter med makta.

Sømløs handel på tvers av fysisk butikk og nett er et av de viktigste kortene for bransjene.