Tran gjør deg snill

En daglig dose omega-3 er bra for både hjernen og hjertet. Nå viser det seg at fettsyrene også gjør deg mindre aggressiv.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Joachim Henriksen

Det er ingen hemmelighet blant kostholdseksperter at fet fisk er bra for kroppen. Flerumettede fettsyrer er bra for utviklingen av hjernen og kan motvirke depresjoner og problemer med kretsløpet

Snille barn
Det er amerikanske forskere som nå har funnet ut at fettsyren omega-3 kan motvirke aggresjon. De har undersøkt sammenhengen mellom inntak av fisk og voldelige tendenser hos 3500 storbyungdom i California.

- Inntak av fisk eller kosttilskudd med mye omega-3 reduserer aggresjonsnivået hos deltakerne i undersøkelsen. Tallene er like for både hvite og afro-amerikanske unge, skriver forskerne i sin rapport. Undersøkelsen er publisert i siste nummer av European Journal of Clinical Nutrition.

Kontinuerlig forskning
Sammenhengen mellom kosthold og aggresjon undersøkes også på denne siden av Atlanteren. En gruppe britiske forskere deltar nå i et prosjekt som forsøker å avdekke sammenhenger mellom fettsyrer og oppførsel hos hyperaktive barn.

I britiske fengsler har kostholdet også vist seg å ha betydning for de innsattes oppførsel. En undersøkelse ved Surrey University i England viser at et vanlig multivitamin-tilskudd kan senke risikoen for lovbrudd med 25 prosent.

Slik får du nok omega-3:

1) Spis fisk.
Sammenlignet med annen mat har fisk, særlig sardiner og ørret, et høyere nivå av omega-3.

2) Spis forskjellig omega-3 mat.
Eksempler er melon, spinat, brokkoli, gauda- og parmasan-ost og kirsebær.

3) Sjekk oljen i boksmaten.
Mange typer tunfisk og andre typer fisk på boks er stapp fulle av soyaolje, som tar plassen til de verdifulle omega-3 fettsyrene.

4) Ta kosttilskudd.
Hvis du foretrekker å ikke spise to middager med fisk i uka bør du vurdere å starte med et omega-3 kosttilskudd.

Mozon 28.01.2004

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!