Totalt blir galt

Totalkunder føler seg kanskje mer verdsatt enn andre, men prisen de må betale er høy.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bankene smisker og lokker: Kom til oss og bli en viktig totalkunde. For dine blå øynes skyld? Neppe.

Er du en av storbankenes kaniner?
Er du en av storbankenes kaniner? Vis mer

Totalprogrammene er nemlig et viktig markedsføringskonsept for bankene - en måte å kapre stabile og lojale kunder på.

Totalt dårlig

Vi har sammenlignet to av de beste bankene i Norge, med tre av de store bankene som har et totalkundekonsept.

Konklusjonen er nedslående for de bankene som lokker med totalkonseptet. Rentene og gebyrene du må betale på totalprogrammene, er nemlig langt fra like gode som det en rekke små sparebanker og nettbanker tilbyr.

Enda verre står det selvsagt til med storbankenes "vanlige" tilbud. De ligger for det meste "nederst" på listen.

Klikk her for å se alle totalprisene sammenlignet med de billigste tilbudene

5.500 i merkostnad

Sammenligner man totalkundeprogrammene til DnB, Storebrand og Gjensidige NOR, må du som gjennomsnittlig kunde belage deg på å betale 5.000-5.500 kroner mer enn nødvendig i årlige renter og gebyrer.

I testen har vi tatt utgangspunkt i en bankkunde som har 40.000 kroner i innskudd og 1,5 millioner kroner i boliglån. Personen har i tillegg et gjennomsnittlig forbruk av VISA-kort til varekjøp og uttak i minibank, og nettbank og autogiro i forbindelse med betaling av regninger.

Er ditt lån eller din kortbruk høyere enn dette, vil selvsagt prisforskjellene bli enda større.

Fornøyd med seg selv

DnB er ikke bare landets største bank, men også den banken som gjør det dårligst i vår totalkundetest.

Banken tar blant annet et årlig gebyr på 720 kroner for å la deg få lov til å bli medlem av programmet.

Tore Dyrdahl i DnB fremhever at poenget med totalkundekonseptet er å gi kundene et så omfattende tilbud som mulig.

Men å tiltrekke lojale kunder er vel også et poeng i seg selv?

- Ja, det er det selvfølgelig, sier Dyrdahl.

Men er dere fornøyd med å ha et såpass dyrt totalkundeprogram sammenlignet med de billigste bankene?

- Det blir som å sammenligne epler og pærer. Vi har et omfattende finansielt rådgivningsnett som vi tilbyr kundene våre. Da nytter det ikke å bare regne kroner og øre, sier han.

Dyrdahl fremhever at det er en nettoøkning på DnB's programkundekonsept som nå omfatter 250.000 kunder.

Flere og flere lokkes altså inn i buret.

Blir du lurt av din bank? Finn ut med vår TOTALBANKKALKULATOR