Tomme hyller etter priskrig

– Vi har ingen problemer med å skaffe varer, svarer konkurrenten.

HVETEMELBONANSA: Kiwi har merket økt etterspørsel på hvetemel eller priskuttet. Foto: Berit B. Njarga
HVETEMELBONANSA: Kiwi har merket økt etterspørsel på hvetemel eller priskuttet. Foto: Berit B. Njarga Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ved starten av coronapandemien i mars, opplevde norske dagligvareforretninger et rush av kunder som hamstret mat og andre husholdningsvarer.

For mange var det viktig å få tak i toalettpapir, men også hermetikk og tørrvarer stod høyt på handlelisten, og hyllene med mel og gjær ble raskt tømt.

Nå tømmes hyllene med hvetemel igjen, i hvert fall i flere Kiwi-butikker, men denne gangen er det ikke corona som er hovedårsaken.

Tomme hyller

Flere kunder har den siste uke observert at det kan være tomt for hvetemel i hyllene på Kiwi, men hva skyldes det?

Bildet øverst i saken er tatt i en Kiwi på Eidsvoll i Viken og viser en tom hvetemelhylle. På lappen står det at «det er litt vanskelig å få tak i hvetemel om dagen», noe som kan indikere at det er leveranseproblemer, men det er det ikke tilfellet.

Overfor Dinside forteller Kine Søyland, kommunikasjonssjef i Norgesgruppen, at det er det ferske priskuttet som er årsaken.

Kine Søyland er kommunikasjonssjef i Norgesgruppen. Foto: Norgesgruppen
Kine Søyland er kommunikasjonssjef i Norgesgruppen. Foto: Norgesgruppen Vis mer

– Mangelen på mel er høyst midlertidig og skyldes ekstra høyt salg av hvetemel etter Kiwis priskutt, forteller hun og forsikrer samtidig at det ikke er snakk om leveranseutfordringer.

– Vi har god tilgang på hvetemel fra vår leverandør, og regner med at butikkene som har gått tomme raskt vil bli fylt opp igjen.

Forrige uke annonserte Kiwi priskutt på 500 dagligvarer, deriblant på firepakning med hvetemel som var satt ned med nærmere 50 prosent.

Godt forberedt

Coop har fulgt priskuttet, men forteller at kundene ikke kommer til tomme butikkhyller.

– Coops lavpriskjede Extra har fulgt priskuttet, men vi har ingen problemer med å skaffe varer. At prisen på mel går ned inn mot jul og etterspørselen øker, er helt normalt, og vi har derfor fylt opp lagrene i god tid, skriver Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop Norge, i en e-post til Dinside.

Harald Kristiansen, kommunkasjonssjef i Coop Norge. Foto: Coop Norge
Harald Kristiansen, kommunkasjonssjef i Coop Norge. Foto: Coop Norge Vis mer

Kjeden har i hele år opplevd stor vekst på bakeprodukter på grunn av corona. Kristiansen tror det er mange andre forklaringer til den økende etterspørselen på hvetemel enn det ferske priskuttet.

– Vi går nå inn i en sesong hvor mange skal bake til jul, Coop sine kunder vet at det alltid er ekstra lave priser, tilbud og kampanjer på mel i alle våre butikker inn mot julesesongen, avslutter han.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer