ØNSKER GARANTI: NAF mener det bør innføres en pendlergaranti som automatisk gir togpendlere en del av pengene tilbake hvis toget er forsinket.Foto: NTB scanpix
ØNSKER GARANTI: NAF mener det bør innføres en pendlergaranti som automatisk gir togpendlere en del av pengene tilbake hvis toget er forsinket.Foto: NTB scanpixVis mer

Pendlere med tog

- Togpendlere må få penger tilbake ved forsinkelser

NAF mener det bør innføres en pendlergaranti som automatisk gir togpendlere en del av pengene tilbake hvis toget er forsinket.

Når flere byer legger begrensninger på biltrafikken er det viktig at kollektivtrafikken holder mål, uttaler kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard i NAF til NRK.

NAF ønsker at norske myndigheter innfører samme ordning som finnes i Danmark. Der får registrerte pendlere automatisk penger tilbake hvis togene ikke har vært så punktlige som avtalen med myndighetene forutsetter. I Danmark betalte togselskapet DSB ut 22 millioner kroner til forsinkede passasjerer.

I Norge betalte NSB ut 1,8 millioner kroner i refusjon til passasjerer på grunn av forsinkelser.

Jernbanedirektoratets kommunikasjonssjef Svein Horrisland sier det er vurdert at den danske ordningen er for komplisert og dyr i Norge, men han tror konkurransen om å få drive togtrafikk vil presse fram bedre ordninger.

Forbrukerrådet: - Det er for vanskelig, mange gidder ikke

Thomas Iversen, fungerende leder forbrukerdialog i Forbrukerrådet, er enig i refusjonssystemet NSB har i dag, er for tungvint.

- Vi er også for at det skal være lett å få penger tilbake når det er forsinkelser, og i dag er dette for vanskelig. De reisende må gjøre en større manuell jobb - og mange gidder ikke det, sier Iversen til Dinside.

Thomas Iversen, fungerende leder forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/ Njerve
Thomas Iversen, fungerende leder forbrukerdialog i Forbrukerrådet. Foto: Forbrukerrådet/ Njerve Vis mer

Han påpeker også en svakhet ved dagens rettigheter er at man kun får refusjoner ved forsinkelser på minst 30 minutter, eller 60 minutter ved regiontog.

- Dette er en utfordring vi særlig ser hos pendlerne. Korte forsinkelser gir ikke rett på penger tilbake, men mange hverdagsforsinkelser kan fort bli mange timer med forsinkelse i løpet av et år, sier Iversen.

Han påpeker også at det da lett kan føre til at folk velger andre transportmidler, når man ikke kan stole på at togtransporten er i rute.

- Og da kan man se langt etter det grønne skiftet, sier han til Dinside.

- Bra om det kan skje automatisk

Han påpeker også at det er andre aspekter ved togtransporten som ikke faller inn under de generelle rettighetene, og som man dermed ikke får refusjon for – som eksempelvis utfordringen med varme kupeer.

- Også her må forbrukerrettighetene i system, sier han.

- Vi ønsker at det skal være lett å få penger tilbake, og at det er bra om dette kan skje automatisk. Og hvis det er slik at det danske systemet for automatisk refusjon er dyrt og dårlig så bruker vi jo ikke det; Vi må se på mulighetene dette gir, og heller lære av danske myndigheter, sier Iversen til Dinside.

- I dag går folk glipp av masse refusjoner, og det betyr at togselskapene heller ikke på langt nær har oversikt over størrelsesordenen på de som er forsinket, uttaler Iversen.

Slik får du refusjon i dag

I dag er det slik at du selv må søke om refusjon. Du må altså selv sette deg inn i hvilke rettigheter du har, når forsinkelsen er stor nok - og hva du kan få i refusjon.

Hos Forbrukerrådet kan du sjekke hvilke rettigheter du har i forhold til hva slags forsinkelse det er snakk om - og om du reiser på langdistansetog eller kortdistanse. Du finner denne guiden her.

Hvis toget ditt er minst 30 minutter forsinket ved ankomst, bør du sjekke om du har rett til penger eller annen reise. NSB gir for eksempel tilbake 50 prosent av billettprisen hvis du kommer 30 minutter forsinket dit du skal. På strekningene Oslo–Bergen/Kristiansand/Stavanger/Trondheim, samt Trondheim–Bodø må forsinkelsen være på 60 minutter.