Tjukk og trent bedre enn slank og slapp

Valkene er ikke nødvendigvis nådestøtet for helsa, viser en ny studie.

Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com
Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
«Det er kanskje for mye fokus på vekt, mens fysisk form kommer i andre rekke.»


Dersom du i tillegg er fysisk aktiv, er du nemlig bedre rustet i forhold til slanke sofaslitere, ifølge nettstedet LiveScience.

Det er konklusjonen til amerikanske forskere etter at de har studert sammenhengen mellom dødelighet, vekt og fysisk form blant eldre.

- Det er kanskje for mye fokus på vekt, mens fysisk form kommer i andre rekke, sier Steven N. Blair ved University of South Carolina Arnold School of Public Health.

Les også: Vi sitter oss i hjel

En halvtime for helsa
Han forklarer at hjerte- og lungekapasiteten er en viktig faktor i forhold til dødelighet blant eldre menn og kvinner og oppfordre eldre til å være oppmerksomme på aktivitetsnivået sitt.

Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com
Illustrasjonsfoto: Colorubox.com Foto: Foto: Colorubox.com Vis mer


For å holde deg trent anbefaler Blair en halvtimes moderat trening minst fem dager i uka.

- Du trenger ikke engang gjennomføre de 30 minuttene på én gang. Tre ti-minutters gåturer daglig fem dager i uka vil få deg ut av utrent-kategorien og gjøre deg minst moderat trent, sier han til LiveScience.

Les også: Trim for eldre

Funnene presenteres i tidsskriftet Journal of the American Medical Association i dag.

Bedre for hjertet
Mer enn 2.600 menn og kvinner over 60 år deltok i studien som gikk over 12 år. Og resultatene viser at de veltrente personene, hadde 50 prosent lavere risiko for å dø enn utrente jevnaldrende, uavhengig av vekt.

En forklaring er at de veltrente sjeldnere hadde risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer, som høyt blodtrykk, høyt kolesterol og diabetes, ifølge Blair.

Les også: Hjerte- og karsykdommer dreper flest

Hjerteekspert Gregg C. Fonarow ved University of California sier en rekke studier har understreket betydningen av å være veltrent.

- Det å være veltrent nøytraliserer tilleggsrisikoen knyttet til overvekt, mens det å være utrent settes i sammenheng med flere dødsfall enn normalt, uavhengig av kroppsmasseindeks, sier han til LiveScience.

Sjekk din kroppsmasseindeks her