Tips mot bakrus!

Dagen derpå er aldri hyggelig. Her får du noen råd for hvordan du kan få en litt triveligere første nyttårsdag hvis det ble litt for mye fest og drikke nyttårsaften.

Årsaken til bakrus er at du har drukket for mye alkohol. Alkohol er vanndrivende, og medisinsk sett er det den såkalte dehydreringen eller væsketapet fra kroppen som er årsaken til de verste symptomene. Alkohol med påfølgende væsketap gir tørr munn, tørste, hodepine og følelsen av svimmelhet. Kvalme, oppkast og fordøyelsesproblemer som ofte følger med en bakrus, kommer derimot av at alkoholen irriterer magen.

Etter en fest med alkohol får du heller ikke skjønnhetssøvnen din. Søvnkvaliteten endres. Du vil føle seg slapp og lite opplagt dagen derpå.

Hvordan kan man unngå bakrus?
Å ikke drikke alkohol er selvfølgelig den beste metoden, men kanskje også den minst aktuelle? En god regel er å ta hensyn til kroppen. Da tar den også hensyn til deg. Prøv å begrense deg og ikke drikke for mye alkohol.

Spis et fett måltid
I denne sammenheng, og kun i denne sammenheng, er et måltid rikelig på fett gunstig. Fett fordøyes sakte og vil beskytte magen din mot alkoholen og forsinke absorpsjonen av alkohol. Et glass melk vil også hjelpe.

Drikk et glass vann for hver alkoholenhet
Dette forebygger dehydrering i kroppen og gjør det også lettere å redusere inntaket av alkohol i løpet av kvelden. Unngå brus eller annen drikke med kullsyre. Kullsyren øker opptaket av alkohol til blodet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Gå en luftetur før du legger deg
Å få litt frisk luft og få beveget seg litt før du går til sengs er et godt råd for å unngå bakrus. Dersom du kan gå hjem fra der du befinner deg, er det å foretrekke framfor å bli hentet eller ta en taxi. Dersom det er veldig kaldt ute, er det derimot ikke lurt å være lenge ute. Du kjenner ikke kulden så godt når du har alkohol innabords, og du kan fryse på deg en forkjølelse.

Drikk juice
Drikk minst en halv liter vann eller helst appelsinjuice før du legger deg. Vitamin C hjelper leveren til å bryte ned alkoholen.

Spis en brødskive
Mangel på sukker fører til en urolig følelse i kroppen. Litt mat før du legger deg er derfor smart, og vil gi magen ro. En sportsdrikk er et godt alternativ.

Kilde:
BBC Health

Mozon.no, 28.12.01