<strong><b>IKKE SPIS DETTE:</strong></b> Årlig tilbakekalles haugevis av matvarer fra det norske markedet, av ulike grunner. Det kan være innhold av smittestoffer, allergener, fremmedlegemer, eller rett og slett feilproduksjon. På bildet er eksempler på noen av de produktene som er trukket fra norske butikker så langt i 2014 og i 2013. Foto: KRISTIN SØRDAL/PRODUSENTENE/MATTILSYNET
IKKE SPIS DETTE: Årlig tilbakekalles haugevis av matvarer fra det norske markedet, av ulike grunner. Det kan være innhold av smittestoffer, allergener, fremmedlegemer, eller rett og slett feilproduksjon. På bildet er eksempler på noen av de produktene som er trukket fra norske butikker så langt i 2014 og i 2013. Foto: KRISTIN SØRDAL/PRODUSENTENE/MATTILSYNET Vis mer

Tilbakekaller haugevis med produkter

Hvert år tilbakekalles haugevis av matvarer. Har du noen av disse i skapet?

Publisert
Sist oppdatert

For noen dager siden meldte Coop at 70 kartonger med Coop fryste skogsbær som var tilbakekalt fra markedet 3. januar, ved en feiltagelse var blitt sendt ut fra Coops lager og ut i butikkene igjen.

Dette var varer som opprinnelig var tilbakekalt på grunn av funn av norovirus.

I stedet for å bli sendt til destruksjon, ble altså varene sendt ut igjen, til butikker på Østlandet.

Dermed ble det på nytt sendt ut en tilbakekalling på disse bærene. Du kan se detaljene med varenummer og liknende, i denne artikkelen på DinSide.

Dette er selvsagt dobbel tabbe av matvarekjeden.

Det er dagligvarekjedenes eget ansvar å sørge for både kringkasting og tilbakekallinger av matvarer - men også å sørge for oppbevaring og videre behandling av varene.

- Det er butikkene som skal ha systemer for returvarer, slik at de oppbevares på en trygg måte, og at de leveres tilbake, forteller Randi Edvardsen ved seksjon for animalsk mat hos Mattilsynet.

Hun sier at tilbakekallinger av matverer skjer jevnt og trutt gjennom hele året, av ulike årsaker.

Her er noen matvarer som er trukket fra markedet av ulike grunner, hittil i 2014 og i 2013:


<strong>DOBBELT TRUKKET:</strong> Disse frossenbærene var egentlig trukket fra markedet på grunn av funn av norovirus, men ved en feil ble de sendt ut i butikkene igjen. Nå trekkes de altså fra markedet igjen. Foto: COOP
DOBBELT TRUKKET: Disse frossenbærene var egentlig trukket fra markedet på grunn av funn av norovirus, men ved en feil ble de sendt ut i butikkene igjen. Nå trekkes de altså fra markedet igjen. Foto: COOP Vis mer


- Beklagelig

Coop beklager episoden med de fryste skogsbærene.

- Her har det skjedd et klart rutinebrudd ved vårt lager, en menneskelig feil, sier Kristin Paus, informasjonsdirektør i Coop Norge til DinSide.

- Er det godt nok?

- Vi anser rutinene ved vårt lager som gode, meg bekjent har ikke noe slikt som dette skjedd tidligere. Vi kan imidlertid aldri gardere oss 100 prosent mot menneskelige feil, sier Paus videre.

- Hva vil dere gjøre for at dette ikke skal skje i fremtiden?

- Heldigvis vil sjansene for at menneskelige feil kan inntreffe reduseres betraktelig når vi nå flytter lageret til vårt nye logistikksenter på Bergmoen. Dette lageret er nærmest helautomatisert, og varene blir ikke håndtert av mennesker slik de blir ved tradisjonelle lagre. Ved logistikksenteret blir varene oppbevart i sperrede områder og håndtert maskinelt, forteller Paus.

Når en vare blir tilbakekalt, er det nemlig mange tiltak som blir iverksatt.

Paus forteller hvordan dette skjer hos Coop: Varen blir sperret i kassen slik at ekspeditøren ikke får scannet varen; varen blir i tillegg sperret for plukking fra lager, det vil si at hele beholdningen av den aktuelle varen blir plassert i et eget, avsperret område og særskilt merket; alle butikkene blir oppringt med kjedens alarmtelefon-system og får instruksjoner om det tilbakekalte produktet - og butikkene må bekrefte at meldingen er mottatt og at varen blir fjernet; informasjon om tilbakekallingen blir publisert på intranettet, og det sendes ut pressemelding og varsel til Mattilsynet (dersom tilbakekallingen gjelder egen merkevare eller egenimportert vare).

Kaste, beholde eller levere tilbake?

Oppfordringen i tilbakekalingen av de aktuelle bærene fra Coop, var å kaste dem eller å levere dem tilbake i butikken. Som for alle liknende hendelser, kan du få pengene tilbake om du leverer varen inn der du kjøpte den.

Edvardsen sier til DinSide at det vil variere med årsaken til tilbaketrekningen, hva man bør gjøre ved tilbakekallinger generelt sett. Men at det som hovedregel alltid er en mulig og god løsning å levere tilbake varen der man har kjøpt den.

- Det er produsenten som opplyser om hva som skal eller bør gjøres. I noen tilfeller hvor det ikke er fare for spredning av smittestofer, kan man kaste eller levere det tilbake. Av og til er det ikke fare for andre enn de med allergi, og da må forbrukeren selv vurdere om dette er noe som er trygt i sin husholdning, eller vurdere å kaste det. Men som hovedregel er det alltid en løsning å levere det tilbake, sier Edvardsen til DinSide.

Det kan være flere grunner til tilbakekallinger

- Det kan være innhold av smittestoffer, det kan være innhold av ingredienser som ikke skal være der - da tenker jeg spesielt på allergifremkallende stoffer. Eller det kan rett og slett være en feilproduksjon, hvor varen ikke svarer til virksomhetsens kvalitetsbestemmelser. Det kan også være innhold av fremmedlegemer, sier Edvardsen til DinSide.

Det vil altså variere om tilbakekallingen skjer fordi det kun er utrygt for enkelte grupper - eksempelvis de som er allergiske - eller om det er generelt utrygt for alle, som i tilfellet med norovirus i Coops skogsbær.

Her kan du sjekke

Det er virksomhetens oppgave å informere om tilbakekallinger av matvarer.

Ifølge Thomas Weihe i Dagligvareleverandørenes forening (DLF), er håndtering av tilbakekallinger beskrevet i STAND008 - Beste praksis for sporing, tilbaketrekking og tilbakekalling i norsk dagligvarebransje . Dette er også nærmere regulert i matlovforskriften. I tillegg benytter den enkelte aktør ulike internrutiner og –systemer.

- Dersom tilbaketrekningen skjer fordi næringsmiddelet ikke vurderes som trygt, eller dersom den som driver virksomhet vet eller mistenker at noe ikke er trygt, skal varen trekkes tilbake. Da skal virksomheten informere myndighetene, og om det har nådd ut til forbruker, skal de også informere forbruker om det og årsaken til det, sier Edvardsen.

Tilbakekallinger som meldes til myndighetene, havner på Matportalen. Dersom du lurer på om du kan ha varer som er trukket fra markedet i skapene dine, kan du altså sjekke listen med tilbaketrekninger på Matportalen.

I tillegg plikter virksomheten å gå ut i media og informere om dette. Det stilles krav til at dette må gjøres på en slik måte at forbrukeren får tak i det - det skal være på en effektiv og nøyaktig måte.

Selv om du kan finne en god del av tilbakekallingene av matvarer på Matportalen, er det imidlertid ingen garanti for at informasjon om alle tilbakekallinger havner der. Det er nemlig ingen krav til dette. Men den enkelte aktør skal logge egne tilbakekallinger og tilbaketrekninger.

Kontroll

Det er Mattilsynets oppgave å etterse at regelverket rundt tilbakekallinger følges. Det er imidertid ikke veldig ofte at dette kontrolleres.

- I noen spesielle tilfeller så følger Mattilsynet opp med tilsyn om hvorvidt produkter er trukket tilbake, forteller Edvardsen. For eksempel dersom det er større sykdomsutbrudd og de trekker tilbake produkter hvor de mistenker at et produkt er årsak til det.

Hestekjøttsaken i fjor, er imidlertid et eksempel på at slike kontroller ble gjort.

- Da var det ikke snakk om et sykdomsutbrudd, men saken fikk så stor mediaoppmerksomhet at det ble utført tilsyn. Og ved Mattilsynets prøvetaking ble det oppdaget ett sted hvor varer skulle vært trukket tilbake, men der det ikke var gjort, forteller Edvardsen.

Her er noen av matvarene som er trukket fra butikkene siste halvår:

Du kan altså selv sjekke hele listen hos listen med tilbaketrekninger på Matportalen.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer