<strong>PÅ BAKKEN:</strong> SAS og Norwegian har måtte kansellere flere av flyvningene sine grunnet coronaviruset, og de som er rammet kan be om refusjon av ubrukte billetter. Men, det kan ta tid før de får refusjonen. Les hvorfor, samt om hvilke alternativere kundene har i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix.
PÅ BAKKEN: SAS og Norwegian har måtte kansellere flere av flyvningene sine grunnet coronaviruset, og de som er rammet kan be om refusjon av ubrukte billetter. Men, det kan ta tid før de får refusjonen. Les hvorfor, samt om hvilke alternativere kundene har i saken under. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix. Vis mer

Refusjon av flybillett

Tilbakebetaling ved fly­kansellering: - Vil ta lang tid

SAS og Norwegian kan ikke si hvor lang tid det vil ta før kunder får refusjon for kansellerte flyturer. Forbrukerrådet sier at det er et annet alternativ også.

Publisert

Dersom det er slik at flyselskapet har kansellert den planlagte flyturen din, har du rett på ett av tre alternativer:

  • Ombestilling
  • Refusjon av billettprisen du har betalt - uansett billettype
  • Tilbakebetaling i form av bonuspoeng eller verdisjekk

Det er ikke til å legge skjul på at flyselskapene blir bombandert med refusjonskrav fra sine kunder i disse dager, og denne mengden sammen med redusert antall ansatte, gjør at selskapene sliter med å få unna kravene innen kort tid.

- Vil ta lang tid

Astrid Mannion-Gibson i Norwegian sier til Dinside at alle søknader om refusjon vil bli behandlet individuelt, som vanlig, og det vil dessverre ta lengre tid enn normalt på grunn av denne ekstraordinære situasjonen der mange er permitterte.

Hun kan altså ikke si noe om nøyaktig hvor lang tid det vil ta før kundene som har rett på refusjon får pengene tilbake inn på konto.

Heller ikke John Eckhoff i SAS kan gi en konkret tidsramme før kundene som har bedt om det får refundert billettkostnadene sine.

- Dette kommer dessverre til å ta lang tid. Vi har et stort etterslep grunnet en stor pågang de siste ukene, samt at vi var nødt til å prioritere å hjelpe skandinaver som sto fast i utlandet, sier Eckhoff til Dinside.

Skal egentlig bare ta ei uke

Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet forstår at folk blir utålmodige når refusjonskravet tar lang tid for å bli innfridd.

- Mange har store beløp utestående for kansellerte turer, så vi forventer at flyselskapene utbetaler så fort som praktisk mulig, sier Skarderud til Dinside.

- Etter regelverket er det faktisk slik at du ved kansellering har rett på refusjon innen sju dager, påpeker Skarderud videre.

<strong>REGELEN:</strong> I Flypassasjerforordningen står det at refusjonen skal skje innen sju dager. Her er nok mange flyselskap på overtid. Foto: skjermdump.
REGELEN: I Flypassasjerforordningen står det at refusjonen skal skje innen sju dager. Her er nok mange flyselskap på overtid. Foto: skjermdump. Vis mer

Det finnes et alternativ

Det finnes, imidlertid et alternativ hvis du ikke får svar fra flyselskapet, eller selskapet går konkurs: Da kan du nemlig klage til kortutsteder, altså banken, hvis du betalte for billettene med kredittkort eller Visa/MasterCard-bankkort.

- Ved kortreklamasjon tilbakefører banken beløpet du har rett på dersom du ikke når frem hos flyselskapet, forklarer Skarderud.

Be om refusjon i denne rekkefølgen

Rådet til Forbrukerrådet er dermed at du først sender inn krav om refusjon for kansellerte billetter, eller tilbakebetaling av flyavgifter for avbestilte reiser, til flyselskapet. Dette gjør du via flyselskapenes nettside, e-post eller på annet skriftlig vis.

Kortreklamasjon er andre alternativ, og dette finner du informasjon om på nettsiden til kortutsteder for det betalingskortet du brukte.

Reiseforsikringsselskapet kan også eventuelt hjelpe deg når det gjelder tilbakebetaling ved kansellerte flyreiser.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer