Tidsfristene: 2 til 5 år

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du har to reklamasjonsfrister å forholde deg til når du vil reklamere på grunn av feil ved gjenstanden.

Kort fortalt er det en relativ - og en absolutt reklamasjonsfrist:

  • Den relative reklamasjonsfrist. For det første må du si fra om feilen innen rimelig tid etter at du oppdager - eller burde ha oppdaget mangelen. Holder du deg innen to måneder fra du oppdaget mangelen, vil du uansett være innenfor grensen. I praksis bør du si likevel si i fra så fort som mulig.
  • De absolutte fristene. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. For gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn to år er imidlertid fristen på hele fem år.

    Dette gjelder for eksempel kjøleskap, radio/tv-apparat og datamaskiner.

    NB: Når selgeren er en privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist. Her vil det også være vanskeligere å nå fram med et reklamasjonskrav. Feil som først viser seg etter en tid vil da ofte skyldes normal slitasje.

Men husk: Har selgeren opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Et godt eksempel er TV-selgeren som selger butikkens allerede utslitte demonstrasjonsmodell som en helt ny TV.