Tidsfristene: 2 til 5 år

Publisert
Sist oppdatert
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Du har to reklamasjonsfrister å forholde deg til når du vil reklamere på grunn av feil ved gjenstanden.

Kort fortalt er det en relativ - og en absolutt reklamasjonsfrist:

  • Den relative reklamasjonsfrist. For det første må du si fra om feilen innen rimelig tid etter at du oppdager - eller burde ha oppdaget mangelen. Holder du deg innen to måneder fra du oppdaget mangelen, vil du uansett være innenfor grensen. I praksis bør du si likevel si i fra så fort som mulig.
  • De absolutte fristene. Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. For gjenstander som er ment å vare vesentlig lenger enn to år er imidlertid fristen på hele fem år.

    Dette gjelder for eksempel kjøleskap, radio/tv-apparat og datamaskiner.

    NB: Når selgeren er en privatperson, har du normalt bare to års reklamasjonsfrist. Her vil det også være vanskeligere å nå fram med et reklamasjonskrav. Feil som først viser seg etter en tid vil da ofte skyldes normal slitasje.

Men husk: Har selgeren opptrådt grovt uaktsomt eller uredelig er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Et godt eksempel er TV-selgeren som selger butikkens allerede utslitte demonstrasjonsmodell som en helt ny TV.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer