PÅ ETT STED: Flere kunder hos Sbanken kan nå se studielånet sitt i mobilbanken som del av et pilotprosjekt banken har med Lånekassen. Foto: Eilin Lindvoll.
PÅ ETT STED: Flere kunder hos Sbanken kan nå se studielånet sitt i mobilbanken som del av et pilotprosjekt banken har med Lånekassen. Foto: Eilin Lindvoll.Vis mer

Samlet gjeld i mobilbank

Tester ut studielån i mobilbank

Lånekassen og Sbanken inngår pilotsamarbeid.

- Å gi kunden oversikt over samlet gjeld på ett sted vil være fordelaktig for forståelsen for egen økonomi, da en totaloversikt over egen gjeld kan hjelpe den enkelte til å ta bedre økonomiske valg, sier administrerende direktør Nina Schanke Funnemark i Lånekassen.

Hun mener at pilotsamarbeidet mellom dem og Sbanken er et eksempel på en tjenesten utviklet til kundens beste.

Nå er det nemlig slik at en gruppe kunder i  Sbanken  kan se studielånssaldoen sin i mobilbanken. I første omgang vil tjenesten bli tilbudt til de 15.000 kundene av Sbankens betabank, og kundene må gi samtykke for å kunne få tjenesten. Piloten vil ha en varighet på tre måneder.

For å administrere studielånet ditt, må du fortsatt logge inn på Dine sider hos Lånekassen. Det er kun studielånssaldo som blir synlig i mobilbanken.

Vil dempe gjeldsveksten til den enkelte

«Nordmenns samlede gjeld stiger, og renteøkning øker risikoen i nordmenns privatøkonomi. Med dette bakteppet blir det viktigere enn noen gang at nordmenn har full oversikt over egen økonomi», skriver Lånekassen i en pressemelding.

- Vi håper denne tjenesten kan bidra til å forhindre at den enkelte pådrar seg mer gjeld enn de har evnen til å betjene, og vi vil sammen med Lånekassen bane vei for at norske bankkunder får full kontroll over egen gjeldssituasjon, sier Christoffer Hernæs, digitaldirektør i Sbanken.

- Nyttig for forbrukerne

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, mener studielån i mobilbank gjør det lettere for forbrukerne med en mer komplett oversikt over egen økonomi.

- Dette gjør det også lettere å budsjettere utgiftene i husholdningens økonomi, samt kan bidra til at færre roter seg bort med regninger og kreditt. Det er flott Sbanken baner vei, og Lånekassen bør også gjøre det samme med andre banker, sier Jensen til Dinside.no.

Det er både kulturskifte og ny teknologi som fører til at det nå deles mer informasjon fra uavhengige finansielle aktører om våre liv, fortsetter han. Dette er et eksempel på forenkling av hverdagen, som vil være til nytte for forbrukere.

Kan komme hos flere banker

Dinside har spurt DNB og Nordea, Norges største banker, om dette er en løsning de ønsker å ha i sin mobil- og nettbank. Førstnevnte svarer:

«DNB kommer snart med ny mobilbank, og vi vurderer løpende hvilke tjenester som skal tilbys her. Vi lytter til kundenes behov og prioriterer det de forteller oss at mobilbanken skal være for dem».

Dette er noe Nordea ønsker å legge til rette for, og de ser hele tiden på muligheter som gjør det enklere for kundene å få oversikt.

- Å få tilgang til data fra Lånekassen inn i nettbanken er noe vi ønsker og vil vi tilby kundene våre på sikt, sier kommunikasjonssjef Synne Ekrem til Dinside.no.