Test deg for Alzheimers

Nå blir det mulig å teste seg for Alzheimers sykdom lenge før sykdommen slår ut for alvor. En enkelt screening av hjernen kan avsløre om du er i faresonen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Alzheimers sykdom er årsak til over halvparten av demenstilfellene i Norge. Over 30.000 nordmenn lever i dag med sykdommen som fører til omfattende hukommelsestap og tap av vanlig mental kapasitet.

Oppdager tidlig
Amerikanske forskere har sammenliknet flere metoder for å kunne avgjøre risikoen for utvikling av Alzheimers hos middelaldrende mennesker uten symptomer på sykdommen. De har kommet frem til at en enkel måling av hjerneaktiviteten kan påvise sykdommen lenge før pasienten får klare symptomer på reduksjon av mentale evner.

Testen bruker EEG til å måle noe som kalles P300, et mål for aktivitet i hjernen. Denne målingen kunne gi gode indikasjoner på om pasienten var i et tidlig stadie i utviklingen av Alzheimers sykdom

Kan stoppe utviklingen
- På samme måte som kolesterolmålinger kan indikere risikoen for hjertesykdommer vil scanning av hjerneaktiviteten kunne si noe om risikoen for Alzheimers, sier Eric Braverman som er leder av Path Medical Clinics and Research Foundation i New York.

- Ved hjelp av riktig kosthold, medisiner og hormontilskudd kan vi langt på vei begrense utviklingen av Alzheimers. Og dersom vi kan oppdage faresignalene tidligere vil vi også lykkes i langt større grad med å hindre utviklingen av sykdommen, sier Braverman.

Smart mat
Forskere finner stadig nye sammenhenger mellom Alzheimers sykdom og forskjellige faktorer i kosthold og livsstil. Det er fastslått en sammenheng mellom overvekt og Alzheimers hos kvinner mellom 70 og 88 år. Man antar at det finnes en slik sammenheng også for menn men dette er vanskelig å bevise ettersom overvektige menn i stor grad dør av hjertesykdommer før de kommer i riktig høy alder.

Fisk fremfor kjøtt er et godt valg både for å holde vekta nede og for å holde hjernen sunn. Noen forskere mener at et fiskemåltid i uken kan halvere risikoen for utvikling av Alzheimers. Dette antas å henge sammen med Omega-3 flerumettede fettsyrer som fungerer som olje i hjernemaskineriet.

Grønnsaker og frukt hører også med til et kosthold som tar vare på hjernen. Jern, bor, Vitamin B og C og karoten nevnes ofte som god hjerneføde. Generelt kan man si at et smart kosthold bør inneholde fisk, magert kjøtt, frukt, belgfrukter som bønner og erter samt mørkegrønne grønnsaker som spinat og brokkoli

Mozon 28.07.2003