Teleprisene kan stige

Teleprisene steg etter at monopolet falt i 1998. Men de flater slett ikke ut eller går ned framover. - Prisene vil stige, sier teleforsker Tanja Storsul.

Spørsmålet er hvor mange teleselskaper og telenett det er plass til på det norske telemarkedet.

Tanja Storsul.
Tanja Storsul. Vis mer


Lite til hver

- Siden mange nye teleselskaper må dele på små marginer, blir det ikke så mye på hver. De har derfor interesse av å øke prisene for å tjene penger, sier Storsul, som er forsker ved Universitetet i Oslo.

Bransjen har alt økt abonnementsavgiftene og prisene for lokalsamtaler. Eksperter spår dessuten at fastpris overtar.

Det hele er en klassisk konflikt: Telebransjen vil tjene penger. Folk flest vil ha lave priser.

Ikke mange nett


- Jeg stiller også spørsmålstegn ved hvor mange parallelle telenett som bør bygges. Dette er samfunnsøkonomisk kostbart. For eksempel vil tre-fire UMTS-nett kreve høyere telepriser dersom operatørene skal kunne tjene penger, påpeker Storsul.

Hun mener det er få priskutt i dagens marked. Disse vil bli etterfulgt av prishopp dersom ikke myndighetene griper inn for å etablere reell konkurranse.

Det handler om å gi småselskapene levelige vilkår gjennom å få ned prisen Telenor og NetCom tar for tilgang til nettene.

- Telenor vil ha så lite regulering som mulig, mens konkurrentene vil at regulering skal gi dem billigere tilgang til nettet, sier Storsul.

Balanse

Hun ber myndighetene hindre Telenor i å favorisere egne selskaper ved å fakturere Telenor Mobil mindre for nettaksess enn for eksempel Chess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet og Post- og teletilsynet må være enda mer aktive. Men det er snakk om en balansegang.

- Telenor må ikke tjene for lite penger på tilgang til nettene. Da risikerer vi at de slutter å investere i oppgradering og utvikling av nettene, sier Storsul.

Tele2 er ett av selskapene som betaler for tilgang til Telenors nett. De mener det er spesielt ille innen fasttelefoni.

Kontrollerer


- Telenor kontrollerer markedet, og har i realiteten fortsatt monopol på fasttelefoni, sier Haakon Dyrnes, direktør for personmarked i Tele2.

På prisene ut til folk er det ikke snakk om regulering.

- Verken Telenor eller konkurrentene ønsker regulering av forbrukerprisene. Det vil nemlig skvise marginene og redusere inntektene deres, sier Tanja Storsul.

Konkurranse ga høyere telepriser