Telenor ville ikke hjelpe sms-offer

Du kan risikere å måtte sitte i flere dager og slette uønskede meldinger fra mobiltelefonene din. En av våre lesere ble målet for SMS-bombing.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

En av våre lesere opplevde å bli nedlesset av sms-meldinger på sin telefon. Leseren fikk tekstmeldingen; 1 av 1024 og resten av meldingen bar preg av personlig innhold. Denne ble raskt etterfulgt av melding to av 1024. Slik fortsatte uønskede meldinger å tikke inn i flere dager, samtidig som andre meldinger ble sperret ute.

Slett service fra Telenor


Etter å ha slettet en lang rekke meldinger, forstod leseren vår at dette ville ta svært mange timer, for ikke å snakke dager. Han henvendte seg derfor til Telenor kundeservice for hjelp og gode råd.

-Dessverre, det er lite vi kan gjøre, var meldingen han fikk. Å melde fra til vedkommende som sendte meldingene ville de hvertfall ikke gjøre, forteller leseren svært oppgitt.

-De viste liten vilje til å hjelpe meg, selv etter gjentatte forsøk, sier leseren vår.
-Etter hvert lovte Telenor at de skulle restarte sms-serveren sin, uten at dette hjalp. Kundeservice lovte også å ringe vår ulykkelige leser opp igjen, noe de aldri gjorde.

Sendt fra Telenor sine hjemmesider

Meldingene ble sendt med et telefonnummer som identifisering. Men etter nærmere undersøkelser viste det seg at meldingene ble sendt fra Telenor sine hjemmesider der de for tiden tilbyr sine kunder å sende gratis sms-meldinger.
En rask test vi i DinSide gjennomførte avslørte hvor enkelt det er å misbruke systemet. Ved hjelp av noen tastetrykk kan en kopiere en lengre tekst over i sms-systemet deres, hvorpå systemet automatisk deler opp teksten i flere meldinger med 160 tegn i hver.

Skal ikke skje

Det er tydelig at kundeservice og informasjonsavdelingen i Telenor mobil har helt forskjellig oppfattning av situasjonen.
I kundeservice forklarte de leseren vår de at de ikke ville foreta seg noe ettersom de mente dette var helt lovlig. Informasjonssjef Telenor Mobil, Jo Heldaas, er av en noe annen oppfatning:

-Anmeld senderen til politiet, og si så fra til oss så skal vi sperre senderens abonnement, er Heldaas sitt råd til våre lesere.

Han er enig i at leseren har fått slett behandling, og sier at dette er en situasjon som ikke skal forekomme. Heldaas skulle umiddelbart oppklare situasjonen med kundeservice slik at lignende situasjoner skal unngås.

Men det hjalp ikke vår leser som etter å ha vært lammet av 1024 meldinger i flere dager, måtte gjennom samme plagen bare noen dager senere da melding en av 2700 begynnte å tikke inn…