Telenor stopper 200.000 telefonsvindelforsøk daglig

Til tross for at Telenor blokkerer rundt 200.000 forsøk på telefonsvindel hver dag, er det noen som slipper gjennom. Såkalt «Olga-svindel» brer om seg.

SVINDEL: DNB advarer mot en ny svindel, «Olga-svindel». Foto: Shutterstock / NTB Scanpix. Reporter: Marie Røssland / Dagbladet Vis mer

Ved hjelp av enkel programvare kan svindlere kamuflere seg bak et hvilket som helst norsk telefonnummer, og stadig flere blir rammet av såkalt «Olga-svindel».

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

17 kvinner lurt

– Svindlerne ringer systematisk til kvinner med navn som Olga, Kari, Sigrid, Gerd og Ragnhild for å lure dem til å gi fra seg personsensitive opplysninger og BankID. Disse navnene er gjerne vanlige for eldre generasjoner kvinner, og de er lette å finne fram til i nummeropplysningen, sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor Norge.

Telenor blokkerer daglig over 200.000 anrop, altså over 70 millioner anrop årlig.

– Utfordringen er at svindlerne bytter telefonnummer hele tiden, slik at sperringene blir mindre effektive, sier Tangen Nilsen.

SpareBank 1 har den siste måneden registrert 17 svindeltilfeller blant sine eldre, kvinnelige kunder. Snittbeløpet er på 200.000 kroner.

Det aller viktigste rådet er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør. Banken vil aldri be om slikt, verken på telefon eller epost.

Slik går svindlerne fram

Så, hvordan klarer svindlerne å få så mange eldre damer til å oppgi BankID-en sin?

De ringer «Olga», utgir seg for å være fra et seriøst finansfirma, og sier at forbrukslånet hennes er klart til utbetaling. Når «Olga» sier at hun ikke har søkt om noe lån, så får hun til svar at hun i så fall må kontakte banken så fort som mulig hvis lånet ikke skal bli utbetalt. De tilbyr seg å sette henne over til banken. Det takker hun ja takk til. Hun forstår ikke at hun ikke blir satt over til banken, men til svindlerne, forklarer DNB.

Svindlere får henne så til å oppgi BankID-en sin.

BankID-en hennes bruker de til å logge seg inn i «Olgas» nettbank, hvor de endrer mobilnummeret og postadressen hennes. Så overfører de penger ut fra kontoen og noen ganger oppretter de BankID på mobil i hennes navn, men med sitt eget telefonnummer.

Deretter er det fritt fram å tømme kontoene hennes, noe svindlerne gjør gledelig.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!