Telenor somler, du betaler

71% av oss har hustelefon, og inntil mobilprisene synker ytterligere, vil nok de fleste av oss ønske å flytte med oss telefonen når vi bytter bolig. Telenor sitter godt og ruger på monopolredet sitt, så du må pent ta til takke med fire ukers ventetid og en pen regning i posten. Eller må du det?

Vi har fått spørsmål fra en av våre lesere om hvorfor det tar så lang tid å få installert telefon når man skifter bolig. Selv hadde han ventet i over tre uker. Men regningen, den kom presis.

Fire ukers leveringstid

-Man skal kunne bytte bolig, og samtidig ha en operativ telefon i løpet av to uker, sier Steinar Ostermann, Assisterende Pressetalsmann i Telenor.

- Det kan imidlertid finnes tilfeller der man, på grunn av stort arbeidstilfang for montørene, vil oppleve å måtte vente i opptil fire uker. Dette har vært tilfelle nå i sommer da vi har opplevd mye tordenvær. Vi har i stor grad måttet prioritere å drive feilretting i nettet, forteller Ostermann.

Ved opprettelse eller flytting av abonnement, må det gjøres flere koblinger i sentralen, og det er dette som i henhold til Ostermann gjør at det tar så lang tid.

Det er helt klart et paradoks at man kan få en mobiltelefon operativ i løpet av et par timer, mens det kan ta opp til 4-5 uker å få installert fasttelefon.

- Ved opprettelse av et mobilabonnement har man en ferdig nummerserie, og abonnementet kan derfor iverksettes etter kort tid. Dette er imidlertid ikke tilfelle når det gjelder fastnettet, der åpninger og flyttinger er mye mer komplisert, sier Ostermann.

Ikke la deg lure

Dersom Telenor ikke har mulighet til å innfri avtalen om flytting eller opprettelse av abonnement til avtalt tid, skal du bli kontaktet i god tid, for så å få oppgitt en ny dato for iverksettelsen.

Telenor oppererer med en kundegaranti som innebærer at du skal få en operativ telefon til avtalt tid. Får du ikke dette, utløses garantien. Dette innebærer at du vil få en økonomisk kompensasjon i form av at du ikke behøver å betale for flyttingen eller opprettelsen av abonnementet. Flytting av abonnement koster i dag 350 kroner, mens installasjon av ny koster 750 kroner.

Vær på vakt og spar penger

Det er viktig at du passer på selv, for Telenor vil neppe kaste pengene etter deg. Derimot vil du mest sannsynlig oppleve at installasjonsgebyret vil stå på den første regningen du mottar fra Telenor. Ta da umiddelbart kontakt med kundeservice og få tilsendt en ny faktura.

Strengere krav underveis

På vårt spørsmål om Telenor hadde noen planer om å stramme inn rutinene for å bedre kundenes situasjon, svarte Ostermann følgende:

- Vi har ikke noe bilde av at dette er noe stort problem, og har derfor ikke vurdert innstrammende tiltak.

I henhold til Teleloven og Forskrift om offentlige telenett og teletjenester, er det opp til Post- og Teletilsynet å sette reglene for Telenors konsesjon om drift og utbygging av fastnettet i Norge.

- Vi har absolutt muligheten til å stramme inn kravene, og har allerede begynt å se på dette internt, sier Connie Garfalk i Post- og teletilsynet.

Så da får vi bare smøre oss med tålmodighet enn så lenge, og satse på en nærmere utredning i nærmeste fremtid.