Telefonsalg på klagetoppen

14.571 klager på ulike former for markedsføring gjør 2019 til nok et rekordår for klager til Forbrukertilsynet.

TELEFONSALG: Fortsatt på klagetoppen. Foto: NTB Scanpix
TELEFONSALG: Fortsatt på klagetoppen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I 2019 var det aviser, bokklubber og magasiner som havnet på klagetoppen. Klagene gjelder stort sett telefonsalg og levering av uadressert reklame til forbrukere som har reservert seg mot det, skriver Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Strømleverandørene, som har vært på klagetoppen de to foregående årene, havnet denne gangen på en andreplass. Også for denne bransjen er det klager på telefonsalg som gjør at plasseringen blir så høy. Det samme gjelder mobiloperatørene, som er nummer tre på listen.

Forundret over regelbrudd

- Bransjene som i stor grad benytter seg av telefonsalg er de som havner på klagetoppen. Dette er noe vi ser år etter år, og vi er forundret over at mange næringsdrivende fremdeles har problemer med å følge reglene for denne markedsføringsformen, sier Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.

Samtidig sier Forbrukertilsynet at det totale antallet klager på telefonsalg imidlertid har blitt redusert med cirka en tredjedel, fra 1546 klager i 2018 til 959 klager i 2019.

Rekordmange tips

Forbrukertilsynet får hvert år inn mange tips om markedsføring som forbrukere mener tilsynet bør se nærmere på. I 2019 var tallet 9929, som er tipsrekord. På tipstoppen finner vi spam, kredittmarkedsføring og prisopplysninger.

Mange forbrukere mottar store mengder spam på e-post og SMS, og mye av dette er knyttet til markedsføring av kreditt.

- Vi har hatt stort fokus på ulovlig kredittmarkedsføring i mange år og kommer til å slå ned på dette også i 2020, sier Haugseth.

– Mulig juks med prisopplysninger er også noe mange forbrukere tipser oss om, og som vi vil fortsette å jobbe med det kommende året, avslutter hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!